- Ødegårdnavnet har hatt virksomhet her i over 100 år, og det har alltid vært hjulrelaterte aktiviteter. Navnet har vært relatert til forskjellig virksomhet i området; alt fra busspåbygging og drifting av kranbiler til karosseriverksted. Plasseringen er den samme som før, og i området er det etablert et helt unikt bilmiljø, der firmaene utfyller hverandre og samarbeider godt.
Det forteller Jon Otto Follesø, som er daglig leder i Ødegård Lakk AS. Virksomheten tilbyr salg av billakk og produkter til karosseribearbeiding i forbindelse med skade på biler. Det har tilført kunder fra Nordfjord i sør til Romsdalsfjorden i nord.
- De profesjonelle lakkererne rundt i regionen har i større og større grad benyttet seg av oss. Når det gjelder privatkundene er også det et voksende marked, og det har å gjøre med vår forretningsidé. Vi er opptatte av at folk kan klare å gjøre mye selv, og tilbyr tips og triks for de som kjøper produktene våre. Det er nemlig mange der ute som liker å ordne litt opp selv, og da kan vi bidra med hjelp og råd på veien.
Follesø mener likevel at det er lett å gjøre feil, og at lakkering av biler krever en del av den som utfører jobben.
- De vanligste feilene er at folk ikke rengjør godt nok og at de sprayer på for fort og for mye. Det er viktig med tålmodighet og god temperatur når lakkering skal utføres. Det understreker viktigheten av rådene vi gir våre kunder, for ingenting er jo bedre enn at de kan gjøre jobben selv, men at de også gjør den riktig.
Med egen nettbutikk har privatkundene fått en helt annen geografisk forankring – nå kan virksomheten selge produkter til hele landet.
- Vi ser at hjelpsomheten vår har høstet frukter, og vi er i stadig vekst selv om skadene på nye og mer driftssikre biler minker. Det er en spennende tid vi går i møte, gjerne med nye kunder innen næringsliv, understreker Follesø.