Som navnet tilsier, har Swedol sitt opphav i Sverige. Selskapet åpnet sin første butikk i Norge i Drammen i august 2011. Produkt- og Markedssjef Thomas Huseth forteller at mens det i Sverige finnes 41 Swedol-butikker, er det foreløpig seks i Norge. I tillegg til Drammen, er kjeden nå tilstede i Moss, Sandnes, Fredrikstad, Kristiansand og Trondheim.
— Her på hovedkontoret i Drammen er vi tre, og i butikken er det seks fast ansatte og en på deltid. Alle er opptatt av å gjøre ting så enkelt og effektivt som mulig for kundene våre. Hvis en kunde ringer på vei til butikken og sier at han trenger noe, så kaster vi oss rundt slik at alt ligger klart når kunden kommer. Vi skal være profesjonelle, gjøre ting enkelt og ha hjertet i det vi driver med ved å bry oss om både kunder og kollegaer. I tillegg må man ha driv og våge å satse litt, sier Huseth.
I motsetning til mange andre aktører i bransjen, har Swedol som målsetting først og fremst å betjene de små og mellomstore bedriftene. Når de aller største handler hos Swedol er det en følge av rett prisnivå på et riktig sortiment. Med en dyktig svensk innkjøpsorganisasjon som kjøper inn store volum, søker Swedol generelt å tilby produkter til en god og åpen pris i markedet. Istedenfor å gi rabatter på høye veiledende priser, kalkulerer de en pris som ligger på akseptabelt nivå for sunn butikkdrift, for så å gi denne prisen til alle. Prisene finnes i katalogen, på nett og i hyller i butikkene.
— På produktsiden er vi helt avhengig av å ha god kvalitet på produktene vi selger. Det er de profesjonelle kundene vi satser på, og der har vi et bredt sortiment som favner mange. Vi har fire kundesegment vi sikter på å være total utstyrsleverandør til. Transport, last og løft; mekanisk industri og verksted; jord- og skogbruk; samt bygg og anlegg, sier Huseth.
Det forutsetter et sortiment som favner bredt. Men Huseth og hans kolleger har kontinuerlig fokus på at de viktigste og mest populære varene til enhver tid skal være på lager. I Drammen har selskapet også en stor, fin og ren butikk, som de får mye gode tilbakemeldinger på.
— Vi hører også at vi yter god service. Nå er planen for Swedol videre vekst i Norge. Det jobber vi knallhardt mot. Utfordringen vår er at vi ennå ikke er godt kjent i markedet. Jeg vil derfor komme med en sterk oppfordring til alle som ikke kjenner til Swedol: kom innom! Jeg er sikker på at mange vil bli overrasket over både prisnivået og sortimentet i hyllene våre.