– Halvparten av varene våre er B-varer, halvparten er brukte. Og det som er brukt, er i god stand. Vi selger aldri varer som har vært i stykker, og vi må kjenne produktets historie. Det er en viktig regel vi har. Er det noen deler på et produkt som ikke er originale, betyr det at produktet har vært på service, og da er det ikke interessant for oss, forteller Eduard.
B-varer er på sin side splitter nye. Det er varer som har vært utstillingsmodeller eller som har kosmetiske skader, som en liten ripe eller en bulk. Men dette er alltid ting som er 100 prosent ubetydelige for funksjonen til produktet. Zagradja kan for eksempel fortelle om salg av et kjøleskap med bulker til en billakkerer. Kunden fikk varen for nærmere halv pris, og bulkene var lett match å fikse på egenhånd for kunden.
Det er med andre ord vinn-vinn for alle parter.
– I starten gikk mesteparten gjennom Facebook. Nå går det mest gjennom Finn.no. Har du bra varer, så kommer kundene. Vi vet hvilke merker som er gode på hva, og velger produktene vi tar inn ut fra det. Da vet vi at kundene får gode og driftssikre produkter. Vi har Miele, Bosch, AEG Electrolux, litt Zanussi. Primærmarkedet er folk fra cirka 22 år og opp til 40-50-åringer, sier Eduard.
Han understreker at White Store er mye mer enn et enkelt bruktutsalg. De har full kontroll på varene, både før salg, og med oppfølging etter salg. Blant varene her er det kun produkter som er til å stole på. Alle kjøleskap blir fylt opp med freongass før salg, slik at de skal ha like lang levetid når de kommer ut herfra som når du kjøper en helt ny. Dermed blir det mye penger å spare for kundene – uten at man behøver å gå på kompromiss med kvaliteten.
– Om tre håper jeg at vi har to-tre butikker. Noe større enn det ønsker jeg ikke å bli. Halvparten av grunnen til at folk kommer hit, er kundeservicen. Du får en helt annen opplevelse her enn store steder hvor du må trekke kølapp og vente. Vi strekker oss alltid litt lenger for kundene våre.