143012-3

Med hjerte for Porsche

Det er ikke mange bilmerker som kan konkurrere med Porsche på status og anseelse. Men tradisjonelt er det en bil som har hatt begrenset tilstedeværelse på norske veier. Det er imidlertid i ferd med å snu. Porsche Center Oslo er i dag én av syv Porsche-forhandlere her til lands, og opplever sterk vekst. Samtidig er Tomm Ingvaldsen og hans kolleger opptatt av å vise frem en helhetlig miljøtenkning, både innad i egen organisasjon og på bilsiden.

Salget av Porsche i Norge startet i liten skala gjennom Bertel O. Steen. I 1997 overtok Autozentrum Sport AS det norske agenturet. Det året ble det solgt 2 nye biler her på berget, mens resultatet året etter ble på 11 biler. Det første året var importøren og forhandleren den samme, forteller Tomm Ingvaldsen, som er administrerende direktør i Porsche Center Oslo.

– I 2008 delte vi forhandler og importør i to, og slik ble Porsche Center Oslo til. Da hadde vi allerede en forhandler i Stavanger, Porsche Center Stavanger. Året etter begynte vi å bygge nye lokaler, og vi flyttet inn her på Ryen i januar 2010. Det har vært en morsom tid, med nye modeller, utvidelse av sortimentet og ikke minst en betydelig vekst. I dag er vi totalt syv forhandlere i Norge.

Innen 2014 er omme, vil de på Ryen ha solgt omtrent 160 nye biler – og like mange brukte. Det er en eksplosiv vekst fra de 2 bilene det begynte med for noen år tilbake. Til sammen er de i dag 26 ansatte, fordelt på verksted, delelager, salg og administrasjon.

– Vi har en motivert stab som ønsker å gjøre det beste for kundene. Det har vært viktig for oss, og bidrar til at kundene synes det er hyggelig å være her. De føler at vi tar godt vare på dem, og det er helt avgjørende både for oss og for Porsche som merke. Her har vi alt under ett tak, fra verksted til finansering, understreker Ingvaldsen.

Han legger også vekt på at Porsche er så mye mer enn 911-modellen. Det er ikonet som alle kjenner til, men det er også en rekke andre modeller å velge i. Porsche har i dag noe for de aller fleste, i ulike prisklasser. Boxster får du både i åpen løsning og med tak, og Cayenne og Macan er storselgerne hos Porsche Center Oslo.

– Hvis du ser på markedet som en pyramide, skal vi jobbe oss nedover i pyramiden for å treffe et større kundegrunnlag. Da treffer vi langt flere potensielle kunder som skal kjøpe bil enn om vi bare befinner oss på toppen av pyramiden. I dag får du for eksempel en Macan til 800 000 kroner. Det har resultert i at kundesegmentet vårt i dag er variert og spennende, med både tilbakevendende og nye Porsche-kunder.

Ingvaldsen legger til at nyheter på bilfronten selger godt. Når det kommer nyheter, livner markedet til umiddelbart. Og kanskje særlig i Norge, hvor det både er stor interesse rundt bil, og hvor bilmarkedet er inne i en positiv fase.

– Sportsbilen og 911-modellen vil alltid være Porsche-ikonet, men vi kan ikke leve av dem alene. Vi må ha andre ting også. Vi har biler som treffer familiesegmentet, med fokus på plass, pris, forbruk og alternative drivstoffgrunnlag. Avgiftene på bil går stadig ned, og dermed treffer Porsche også et prisnivå som passer stadig flere kundegrupper.

Det er selvsagt et ypperlig incentiv for Ingvaldsen og hans kolleger til å stå på videre. I rommelige lokaler på Ryen har de alle muligheter til å vise frem den store bredden Porsche kan tilby i dag. De jobber kontinuerlig med ettermarkedet og verksteddelen, slik at både nye og eksisterende kunder ivaretas på best mulig måte. Og med vår tids miljøfokus har Porsche også mye å tilby.

– Mange oppfatter ikke Porsche som en miljøbil. Men både Porsche Center Oslo og importøren vår Autozentrum Sport AS er nå sertifisert som Miljøfyrtårn. Det er vi stolte av. Samtidig utfører vi en liten ansiktsløftning på Cayenne, med dieselmotorer, bensinmotorer og ikke minst hybrid. Den har det vært kjempegod respons på, allerede før den er klar for salg i butikkene. Det er strenge krav til utslipp i dag, og Porsche jobber hardt for å redusere det ytterligere, understreker Ingvaldsen.

Han er sikker på at Porsche har en stor fremtid i Norge, i Oslo og omegn, og hos de andre forhandlerne rundt om i landet. Både fordi modellspekteret er gjennomtenkt, og fordi Porsche stadig har nye og spennende ting på gang.
Les mer...

2014-11-24 16.00

bilskadekvinesdal1

Profesjonell og rask bilskadehåndtering hos godkjent skadeverksted i Kvinesdal

Artikkel Bilskade Kvinesdal er utstyrt med moderne teknologi for å håndtere alle typer karosseri- og chassis-skader. For forsikringsselskaper utfører bilskadeverkstedet ulike reparasjoner og utskiftninger av bilglass,...
bildetilartikkel1

Veien til drømmekarrieren

Artikkel Naviger jungelen av muligheter med en karriereprøve.

Kontaktinformasjon

  • Porsche Center Oslo
  • www.porsche-oslo.no
  • Telefon:
    22 64 49 11
  • Adresse:
    Postboks 244, Manglerud
    0612 Oslo
vidaxl

Fem måter å nyte mer tid utendørs

Uansett hvor du bor, om det er i et hus med hage, en leilighet, eller en hybel, er det synd om du ikke utnytter sjansen til å tilbringe ekstra tid ute, spesielt i sommermånedene. Når solen er ute og temperaturen stiger, er det mange som liker å få litt frisk luft og naturlig D-vitamin. Men kanskje synes du det er vanskelig å forlate hjemmet av en eller annen grunn? Heldigvis er det ingen grunn til bekymring. Vi har samlet en liste over måter å lokke deg selv til å begi deg ut i den solfylte naturen.

hytte

Utnytt din gamle hyttes potensiale

Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

national-cancer-institute-NFvdKIhxYlU-unsplash

Å jobbe som vikar

Å jobbe som vikar via et vikarbyrå i Norge har mange fordeler, men det kan også være svært gunstig for en bedrift å innleie fra bemanningsforetak.

Arkiv