- Vi tror at det er viktig å være et byggevarehus som det er lett å komme i kontakt med. Vi har folk med kunnskap, erfarne folk som kan det de driver med. Vi er flinke til å følge opp, slik at vi er en leverandør det er hyggelig å komme til og som du kan stole på, understreker daglig leder Johannes Irgens.
Det er selvsagt egenskaper som settes pris på av byggmestre. Men Johannes opplever også at stadig flere privatfolk trekker til butikken. Nå anslår han at omtrent 35 % av salget er til privatkunder, opp fra 10 % før i tiden. I kombinasjon med et stigende antall proffkunder, har det gitt imponerende tall.
- Vi gikk fra en omsetning på 19,5 millioner i 2011, til nesten 35 millioner i 2012. I år budsjetterer vi med 45 millioner. Vi er ti ansatte, og har fokus på byggevarer. Det er trelast, isolasjon, tyngre byggevarer, listverk, gulv og maling. Vi konsentrerer oss stort sett om disse varegruppene men har også ett godt utvalg av basis interiørprodukter.
Butikken er del av Montér-kjeden, men opererer som frittstående forhandler. Det innebærer på den ene siden at Johannes og hans kolleger kan gjøre leverandørvalg og tilpasninger som er positivt for dem lokalt. Samtidig, på den andre siden, stiller de gjennom Montér-kjeden sterkt på logistikk, vareutvalg og kjedekonsepter.
- Vi retter oss i hovedsak mot små og mellomstore byggmestre. Det kan være byggmestre som driver for seg selv eller som har to-tre ansatte. Det er små bedrifter som setter pris på nærheten de får til sine faste selgere og sin faste butikk. Samtidig har vi enkelte landsdekkende kunder som Veidekke, som bruker oss når de har prosjekter i området, sier Johannes.
Men uavhengig om kunden er liten eller stor, proff eller privat, tilbyr Montér Slemmestad nærhet og personlig kontakt. Slemmestad er et område i vekst, så Johannes ser for seg videre sunn og god vekst fremover.