– Vi har tiårsjubileum nå i oktober, så vi har holdt på en stund, og vi har kunder som har fulgt oss i ti år, forteller Morten Peter Usterud.
Han legger vekt på å fokusere på menneskene i et prosjekt og en prosess. Hva gjør at et team fungerer? Hvordan jobber folk sammen? Hvordan vi vi jobbe enda bedre sammen? Det er spørsmål som bare organisasjonen selv har svaret på. Det nytter ikke å leie inn utenforstående som ”kan det”, mener Morten, men det kan være nyttig å hente inn bistand på å lage best mulige rammer for å finne de riktige løsningene.
– Vi bistår og hjelper til med planlegging og gjennomføring av endringsprosesser og kreative prosesser, for bedrifter innenfor alle bransjer. Alt fra hvordan skal vi bli bedre til å jobbe sammen, til å få de ansatte til å sette opp helt konkrete tiltak. Vår erfaring er også implementeringen vil fungere mye bedre når man involverer de ansatte direkte og gir dem medbestemmelse.
Alle organisasjoner er selvsagt ulike, og alle forandringer og all nypløyd mark fordrer en unik plan. Derfor er Sølvpilen opptatt av at alle prosesser er skreddersøm. Som profesjonelle på feltet, er det oppgaven til Morten og hans kolleger å alltid sette seg inn i konteksten, få en bred forståelse av hvor organisasjonen vil.
– Vi jobber også med organisasjoner som har et produkt de skal lage. Ofte en kampanje, ofte en kommunikasjon. Da har vi gjerne prosessbiten. Kunden har ofte byråer involvert – mediebyrå, reklamebyrå, kommunikasjonsbyrå, eventbyrå. Da er det viktig å sikre at man får et enhetlig uttrykk ut i alle kanalene. Organisasjonen vet selv ha som skal sies, men vi kan sørge for at det kommer riktig ut.