- Prinsippet vårt er at barna skal få lov til å klare ting selv, og vi skal hjelpe dem til dette. På den måten ønsker vi å tilrettelegge for utvikling av hvert enkelte individ, og lære dem til å kjenne seg selv, til å mestre ting og til å lære av andre. Vår Montessoribarnehage tilbyr barn en annerledes, men meningsfullt hverdag, sier hun.
Hun ønsker ikke å differensiere seg fra andre barnehager, og mener at det er grunn til å fremheve alle barnehager i Lillesand som gode. Når det gjelder Montessorimodellen, trekker hun imidlertid frem gjennomtenkte modeller for utvikling av fagområdene gjennom sansestimulerende og konkret materiell, som man i mindre grad finner andre steder.
- Vi leker annerledes. Maria Montessori har selv utviklet materiell og har tatt med seg erfaringer fra andre pedagoger som Seguin. Det rosa tårnet og den brune trappa er eksempler på leker som utvikler barns forståelse for form, mengde, sekvens, samtidig som det utvikler barns konsentrasjon og motorikk og bidrar til å gjøre barna mer selvstendige.
Barnehagen har alt tilrettelagt, slik at barna skal kunne finne fram leker fra hyllene selv, sitte ved tilpassede stoler og bord, samt leke i trygge omgivelser som gir rom for høy aktivitet.
- Barn er bevegelse, og det er viktig å legge til rette også for dette, sier Schmidt.
Målet er å oppnå selvstendige barn, men hun understreker at målet ikke hva de kan når de går ut i seksårsalderen, men at de har beholdt nysgjerrigheten og lysten til å lære mer.
- Det er viktig at barna får utviklet de evnene det har, ikke at det er bedre eller dårligere enn andre barn. Derfor gir vi dem en god start på en lang reise, sier hun.