192021w2192021w3192021w1192021w4

Reduserer skipsindustriens miljøpåvirkning

Med verdensledende miljøteknologi er Scanship flaggskipet for innovative bærekraftige løsninger for forbrenning og gjenvinning for renere hav. – All restavfall Scanship produserer kan gjenvinnes, resirkuleres eller gjenbrukes, sier administrerende direktør Henrik Badin.

Cruiseindustriens bærekraftighet skaper heftige debatter i media. Ønsket om mindre utslipp og bedre miljøvennlige forbrennings- og gjenvinningsløsninger er i fokus i Norge mens vi går mot det grønne skiftet. Scanship har lenge hatt denne problemstillingen i hovedfokus og har utviklet avanserte avløpsrensingsanlegg for cruisebåter. I tillegg har man høyteknologiske forbrenningsanlegg med waste-to-energy-teknologi på land som tar seg av alt fra søppel til matavfall.


– Mange av cruisebåtene har veldig avansert miljøteknologi om bord som faktisk langt overstiger landbaserte miljøkrav. Vi støtter også strengere miljøkrav i Norge, og ønsker å sette en høy standard for cruiseindustrien for en bærekraftig miljøfremtid, sier administrerende direktør Henrik Badin.



Allerede i 2002 inngikk Scanship avtaler for løsninger for å behandle avfall og vann på cruiseskip. Gjennom ny teknologi blir i dag avløpsvannet renset og kan delvis gjenbrukes om bord på teknisk nivå. Søppel og matavfall tørkes og biomassen blir forbrent gjennom et forbrenningsanlegg, i tillegg til at alt av plast, aluminium og glass blir behandlet.


– Vi har alle løsninger for å behandle avfall og mange cruiseskip selger faktisk mye av avfallet, sier Badin.


I oktober i fjor inngikk Scanship kontrakt med cruiserederiet Carnival Cruise Line i USA for avanserte avløpsrensingsanlegg i samsvar med MEPC 227(64) som ble presentert på IMO MARPOL – den internasjonale konvensjonen for maritim organisasjon. All rest fra disse systemene kan gjenvinnes, resirkuleres eller gjenbrukes.

Et nytt test-forbrenningsanlegg, som er utviklet i forsøk på å nå målsetninger innenfor maritim- og cruiseindustri for å redusere CO2-utslipp, står klart på Revetal i Vestfold.


– Forbrenningsanlegget benytter seg av microwave-assisted pyrolysis – eller MAP-teknologi. Vi produserer da energi fra avfall og vi fanger karbon, sier Badin.

MAP-prosessen produserer biokull ved å hurtig varme opp avfall uten tilgang på oksygen og produserer energirik gass og sitter igjen med biokull som er karbonfangst. Biokullet blir brukt i jordbruk og er viktig for jordstruktur og omsetning av næringsstoffer som gjør prosessen en end-of-waste-løsning. I tillegg til at teknologien sparer rederiene for drivstoffutgifter påpeker Badin at det er vel så viktig at det er et veldig positivt bidrag på reduksjonen av CO2. Forbrenningsteknologien har satt Scanship på kartet som en industristandard for cruise med markedsledelse innenfor teknologien på rensing.


Den bærekraftige forretningsmodellen har åpnet for horisontal utstrekning ut over andre markeder som akvakultur, men også landbaserte industrier.


– Vi merker stor interesse rundt denne teknologien i cruiseindustrien, selv landbaserte waste-management selskaper kommer til oss og vil inngå samarbeid for å gjøre deres avfallsstrømmer til biokull. Det er en fantastisk situasjon selskapet er i nå, sier han.

Et annet stort satsingsområdet for Scanship er å redusere fosfor-tapet som skjer gjennom fiskeproduksjon i norsk akvakulturindustri.


– Akvakulturindustrien har et enormt behov for å gjenvinne verdifulle næringsstoffer som ellers går tapt i dagens produksjon, sier Badin.


I 2015 begynte medier å varsle om at verdens fosforlager begynner å tømmes. Fosfor er nødvendig for alt liv, og er en ikke fornybar ressurs. Den kan kun utvinnes av fosforstein som finnes i kun et fåtall land i verden.


– Mye fosfor blir brukt i produksjon av fiskefor og Norge står for cirka 50 prosent av verdens lakseproduksjon – med planer om å doble eller triple 1,2 milliarder tonn årlig innen 2030. Norge har et vanvittig overforbruk og spill av fosfor og vi trenger å rydde opp og for at akvakulturindustrien skal vokse, sier Badin.


Åpne merder, vann fra smolteanlegg og vannbasert oppdrett rett i sjøen uten rensing var utfordringen. Scanship har utviklet anlegg som renser vannet, og det resterende slammet blir brukt til kaffeproduksjon i Vietnam.


– Den store barrieren var den miljømessige bærekraften, og slik hjelper Scanship akvakulturindustrien i en mer bærekraftig retning, avslutter han.

Les mer...

2019-05-01 22.00

preftek4

Konkurransedyktig prefabrikkeringsaktør leverer effektive løsninger til offentlige bygg

Artikkel Preftek AS, er Norges ledende leverandør av prefabrikkerte løsninger for energisentraler og rørtekniske rom – skreddersydde løsninger og produkter av høy kvalitet for kunder med ulike behov. – Det er...
safeline4

Smart teknologi gjør dette til framtidens heis

Artikkel SafeLine har levert heisalarmsystemer siden 90-tallet, og er en stor aktør i Europa med over 350 000 installasjoner. Nå lanseres SafeLine LYRA – enheten som digitaliserer heistrafikken, forutser vedlikehold...

    Kontaktinformasjon

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    hytte

    Utnytt din gamle hyttes potensiale

    Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    Arkiv