Firmaet ble etablert på høsten i 1994, og siden 1998 har Geir Gya vært eneeier. Han har drevet med bil hele livet, og begynte å jobbe på farens bensinstasjon i tenårene. I Kåsen Bruktbil selger han alt fra mopeder og til bobiler, og firmaet har til enhver tid rundt 80 personbiler til salgs. De kan også være behjelpelig med å få tak i spesielle bilmerker på forespørsel.
– Utover salg har vi etter hvert også satset mye på bilutleie. Der har vi mange faste kunder, med faste firmaavtaler. Vi leier ut det meste fra vanlige personbiler til lett lastebil C1. Dette satser vi stadig mer på, for man kan ikke bare holde på med bil for å overleve i denne bransjen. Man må tilby det kundene vil ha og være litt som poteten, sier Gya entusiastisk.
Bedriftskunder får leieavtaler etter hva som passer best, og kan velge mellom ukentlig, månedlig, årlig og faktisk også tre års varighet. På pris er det ingen mellom Egersund og Sandnes som kan konkurrere med Kåsen Bruktbil, tror Gya.
– For salg kan vi også skaffe helt nye biler, som flere japanske modeller i tillegg til Mercedes, og på leiebil kan man få både nytt og brukt. Tyskere kommer til Norge på ferie og leier bobil hos oss, og ellers kommer kundene fra et stort område som dekker Moi, Flekkefjord, Lyngdal og Kristiansand.
Gjennom en avtale med Tune Biltransport i Haugesund kan de levere kjøretøy også til andre steder i landet. Allikevel pleier Gya å anbefale kunder å komme og kikke på bilene først, før de kjøper. Og skulle noen ha behov for sikkerhetsutstyr til motorsykkel, har Kåsen Bruktbil både hansker, hjelmer sko, jakker og vester.
– Som en frittstående aktør kan vi kjøpe inn alt av varer fra de leverandørene vi ønsker. Bilene importerer vi hovedsakelig fra Danmark og Tyskland, mens 90% av varene til bedriften kjøper jeg lokalt. Vi har også et lokalt samarbeid med trafikkskolen Bryne Bil og Mc, og leverer komplett alt fra hjul til pedalsett til dem.
– I løpet av 20 års drift kan vi ikke snakke om en promille en gang når det gjelder klager vi har fått. Vi gjør virkelig vårt aller beste for at kundene skal bli fornøyde. Man må bare gjøre så godt man kan og kjøre på med det som gjelder, og det er service, service og service. Så får det andre komme av seg selv.