– Et av slagordene våre er “Gode systemer – tid til overs”, og vi skal være på håndverkernes lag. Håndverksdata AS forstår kundenes hverdag og tilpasser datasystemer til deres behov. Gjennom årene har vi reist rundt og besøkt så mangehåndverkere at vi har lært veldig mye om hvordan de jobber. Både med dokumentasjonsarbeidet, men også administrasjon generelt, både på kontoret og mobilt ute på byggeplass.
Dette forteller Arnfinn Revelsby til Norske Bransjemagasinet. Han er utdannet økonom med lang erfaring fra IT-bransjen og er daglig leder i Håndverksdata AS i Oslo. Selskapet ble etablert som Digitalpenn AS i 2005, og visjonen den gang var å digitalisere skjemaveldet. Håndverksbransjen skilte seg raskt ut som en bransje med mye utfylling av dokumentasjon blant mobile arbeidstakere.
– Så kom smarttelefoner og nettbrett, og vi ønsket samtidig å posisjonere oss for videre vekst. Derfor ble vi en del av svenske Hantverksdata Norden AB i 2013, og endret navn til Håndverksdata AS. Vi samarbeider tett med bransjeorganisasjonene, deriblant Nelfo, og vi har spesialisert oss på håndverksbransjene.
Løsningene de tilbyr er nettbaserte (skybaserte). Dette gir stor fleksibilitet og frihet da kunden selv slipper
å ivareta egen drift, server med backup og sikkerhet etc. Revelsby og hans ansatte fungerer også som rådgivere som kan gi gode råd om valg av løsninger.
– Det kan være tøft for en liten håndverksbedrift å drive for mye med tunge administrative systemer.
Våre løsninger er raske å komme i gang med, og har enkle brukergrensesnitt. Konkret handler det om systemer for registrering av ordre, timer og materiell, dokumentasjon- og bildehåndtering og deling av informasjon fra kontor til ansatte ute i felten.
Hovedproduktet til Håndverksdata AS er ”alt-i-ett” systemet Entré Office. I tillegg står de bak Nelfo Ressurs, og de er en viktig partner med Boligmappa, som også hadde sitt utspring fra Digitalpenn/Håndverksdata i sin tid. Løsningene er alle nettbaserte, fungerer på de fleste stasjonære og mobile plattformer, og har mange gode og praktiske integrasjoner.
– Jeg håper og tror kundene opplever at vi er tilgjengelige og serviceinnstilte, og at vi forstår deres hverdag. I tillegg er systemene våre enkle å bruke. IT skal være et støtteverktøy, og ikke noe som stjeler tid fra det man egentlig skal drive med.