NaimJosefiw4NaimJosefiw3NaimJosefiw5NaimJosefiw1NaimJosefiw2

Stålarbeider og superdesigner

Den svenske designkulturen går hånd i hanske med den svenske musikkscenen - det er faktisk vanskelig å se hvilken som er størst av de to. Design, teknologi og industri - Naim Josefi skaper magi med stor M, som det svenske designvidunderet han er.

Her er Naim Josefi, den svenske designeren som vant første sesong av den svenske utgaven av Project Runway. Ti designere konkurrerte om å ta hjem prisen, og deltakerne forsvant en etter en. Førsteprisen resulterte i muligheten til å få skape en kolleksjon for Nelly, og få en reportasje i motemagasinet Elle. «Naim Josefi skiller seg ut. Han lager ikke trygg, svensk design, men tør å være seg selv», var juryens begrunnelse.  


– Jeg følger min pasjon i det jeg designer. Jeg er ikke redd for å ta sjanser, og det bidro til at jeg vant Project Runway, som for meg betydde svært mye. Som designer er det viktig å bli sett, og gjennom dette tv-sendte programmet kunne jeg kommunisere designet mitt og nå ut til flere. Det gav meg masse publisitet og jeg ble nesten ”folkelig”, ler Naim. 

  

Det åpnet seg flere dører til nye samarbeid, blant annet med Nelly, Lindex og Happy Socks. Naims nysgjerrighet, kreativitet og skaperglede, tok ham også med inn i stålindustrien. Tankene begynte å kretse rundt hvor tynt stål det var mulig å produsere, da han ville sy en kjole av stål. En moteskaper og et antall ingeniører med stål som virksomhetsområde, slo hodene sammen og skapte en spektakulær kjole i et kaldvalset båndstål - som inntok en catwalk i Munkfors i Sverige, sommeren 2017, og tok moteverdenen med storm. Tung industri møter mote og teft, tradisjon kontra innovasjon. Det som virket umulig så Naim som mulig, og aldri før har et event innen stålindustrien attrahert så mange kvinner.  


NaimJosefiw5


Naim er født og oppvokst i Iran, der han i hjemlandet utdannet seg til skredder. Da han kom til Sverige søkte han på Beckmans Designhøgskole. Når det var tid for eksamensarbeidet, tok reisen brått slutt. To uker før eksamen. 


 – Det handlet om at min designstil - mitt uttrykk, ikke passet inn i rammene, og kritiserer man rammene blir man så klart kastet ut, sier Naim. Jeg tror at man iblant bør stille spørsmål ved rammer. Som kreatører har vi ansvar for å stille spørsmål ved rammer, sprenge grenser og bryte gamle mønster. Det kan gi uventede resultater og drive utviklingen fremover.  


Den troen har uten tvil gitt uventede resultater. Naim fikk frie tøyler til å skape ut i fra temaet «fremtiden», før en motevisning. Han designet et par 3D-printede sko. Den fremtidsrettede farsotten, anses i dag å være en virkelig produksjonsmetode først og fremst innen sportsskoindustrien. De banebrytende hvite, høye skoene, har blitt beskrevet som fuglereir-lignende, og tiltalte verdensartisten Lady Gaga.  


– Jeg fikk en mail fra Lady Gaga, som ville bruke skoene i en musikkvideo, så jeg sendte skoene til henne. Lady Gaga har også ønsket klær, i likhet med Britney Spears og mange flotte svenske stjerner, men jeg har dessverre blitt nødt til å takke nei siden det ikke finnes tid eller ressurser.  


Noen som derimot har lykkes med å presentere seg i Naims design er Bahar Pars på Oscar-utdelingen da hun presenterte «En mann som heter Ove», og den svenske politikeren Alice Bah Khunkes omtalte kjole på Nobelmiddagen - design, Naim Josefi 


– Det jeg gjør er uttrykksfullt, og det stemmer ofte med artistenes uttrykk, forklarer Naim om sin påvirkning på verdenskjendiser og trendy svenske kulturpolitikere.  


Nåværende butikk og studio ligger i Rörstrandsgatan i Stockholm. Der designer og produserer Naim og hans team prototyper. Kundene synes det er spennende å komme hit, og er nysgjerrige på kommende kolleksjoner.  


– Det er litt som en restaurant med åpent kjøkken, ler Naim. Det er også en fin testarena for våre prototyper siden vi lar kundene våre teste plaggene. Det blir litt nærmere virkeligheten enn å la en lang, purung modell prøve plaggene.  


En typisk kunde i butikken er en jente som er oppdatert i motebildet. Noen som har et øye for detaljer og forstår seg på high-end fashion 


– En «early adapter», sier Naim. Hun er raskt ute med det siste, komfortabel med å være først ute, og tør å skille seg ut.  


Visjonen er å etablere seg også hos et bredere publikum i Sverige. Naim vil designe kolleksjoner med edge, i et oppnåelig prissegment for de aller fleste.  


NaimJosefiw1


– Som merke har vi vokst så utrolig mye siden jeg startet, men jeg liker når det finnes et tempo i utviklingen, og når vi har nådd de svenske konsumentene, står Paris for tur.  


Hvert år vises to kolleksjoner. Én på starten av året og én i slutten av august. I forbindelse med Modeveckan 2018, var visningen på Grand Hotel i speilsalen den 29. August, med en interessert presse og de fremste fra den svenske moteeliten. Den tidligere og mye omtalte høstkolleksjonen, hentet inspirasjon fra hagen og det man kan finne i hagen - nemlig biller.  


– Jeg fascineres av deres skinnende skall, de sterke metalliske fargene og de utrolige mønstrene. I kolleksjonen brukte jeg billenes fargepalett, og stoffene endret seg i farge, og kombinasjonen farge og mønster skapte en utrolig dynamisk dimensjon i utførelsen.  


For høsten 2019 henter Naim sin inspirasjon fra naturen og lyset. Kolleksjonen heter «Spektrum», og leker med tanken på hvordan du skulle se ut om du treffes av lyset gjennom et prisme. Hvordan lyset går inn i prismene, brytes og spres på kroppen din i nyanser av regnbuens ulike farger. Naim bruker også spekterets palett som et maleverktøy.  


Kolleksjonen består av silkekjoler, kapper, dresser og jeans, i tillegg til obligatorisk couture. På jeanssiden jobber man med en ny teknikk; laserprinting, som plasserer stonewash tilbake til steinalderen.  


– Sverige er et mekka for jeans og jeansprodusentene, sier Naim. Vi har produsert jeansstoffer i laserprinting, som gir ulike nyanser i stoffet ved hjelp av en lasermaskin.  


Det innovative og ønsket om å drive utviklingen fremover når det kommer til design og materialer ved å blande industrier med moteindustrien, er gjennomgående - men like ”out of the box” som innovasjonen er - grunnlaget som utgjør selve basen i Naims kreative prosesser:  


– Skredderiet er alltid basen i kolleksjonene mine, men så appliserer vi nye teknikker som moderniserer skredderiet.  

I fjor tikket det inn en invitasjon i innboksen fra Project Runway America, som skulle satse på en ny sesong med tidligere internasjonale vinnere. Men Naim ble nødt til å takke nei for denne gang. Det er ikke alltid rett timing til alt i livet.   


– Jeg vil ha det bra, sier Naim. Å føle seg bra er viktig også i designen min - jeg vil skape plagg og bidra til et litt gladere samfunn.  


Det høres som en høyst trolig visjon. Kan Naim gjøre Lady Gaga glad - ja, da er vel ikke vi dårligere. Som Project Runways jury sa etter den første sesongen der Naim vant: «Han er Sveriges nye stjerne. Han kan bli riktig stor - han kan være Sveriges svar på Alexander McQueen». 

Les mer...

2018-11-13 14:15

191019w4

Sjokktall: Norge vil trenge 50 000 håndverkere om noen få år

Artikkel – Vi står med store bygningsmasser i Norge som det ikke undervises i noen obligatoriske byggfag i dag, og det er ganske skremmende.
191044w3

Tar jobbene som mange andre ikke tør å ta på seg

Artikkel – Det er ikke noen jobb vi ikke kan ta – vi kan ta alt, forsikrer Thor Magne Hansen i T.M. Hansen Kran og Transport AS.
    Tone.3

    Skjønnhetseksperten

    Tone Vid Skipá

    Norskkunsthandverk

    Norsk design – en kulturarv av de sjeldne

    Designbutikken Norway Designs i Stortingsgaten 28 i Oslo, selger nordiske småskalaprodukter - i stor skala. Norway Designs vil at vi omgir oss med norske kvalitetsprodukter, og har en god forklaring til hvorfor.

    NaimJosefiw4

    Superdesigner

    Design, teknologi og industri - Naim Josefi skaper magi med stor M.

    Arkiv