Norskkunsthandverkndnå_identitetVol.5nedrefoss_bokkOddStandardSommerbord

Norsk design – en kulturarv av de sjeldne

Designbutikken Norway Designs i Stortingsgaten 28 i Oslo, selger nordiske småskalaprodukter - i stor skala. Norway Designs vil at vi omgir oss med norske kvalitetsprodukter, og har en god forklaring til hvorfor.

Norsk design er slettes ikke noe å kimse av. På mange måter er norsk designkultur en ganske stor del av vår kulturarv. Vi vet jo alle hvor stor betydning ostehøvelen fikk da den ble oppfunnet, for å ikke snakke om bunaden, som viser akkurat hvor dypt blandingen mellom kultur og formgivning ligger forankret i den norske folkesjela. Og da Peter Opsvik designet tripp-trapp-stolen i 1972, satte Opsvik med det samme Norge på kartet som landet der praktisk og stilfull design går hånd i hånd.


Formidler norske designprodukter

«Norway Designs for living», var en utstilling som eide rom i Chicago i 1951 og hadde som formål å fremme interessen for norske varer og således øke eksporten av designprodukter fra Norge til Amerika. Utstillingen var selve utgangspunktet til designbutikken Norway Designs. Det er en utrolig kul historie som viser akkurat hvor mye designerblod som renner gjennom Norges blodårer, og ikke minst hvor viktig det er for vår kulturs overlevelse å ta vare på vår kulturarv gjennom å kjøpe norske produkter.


ndnå_identitetVol.5


– Utstillingen var en av de første som tok sikte på å markedsføre norske designprodukter i USA. I 1957 ble butikken Norway Designs etablert i Oslo, der tanken var å formidle norske designprodukter og kunsthåndverk i Norge. Samtidig ble organisasjonen PLUS startet opp i Gamlebyen i Fredrikstad. PLUS skulle være et formidlingssenter mellom formgivere og industrien; man ville skape et treffpunkt som gjorde det enklere for begge parter å få ideer fra tegnebordet og ut i produksjon. Norway Designs var gjennom hele PLUS sin levetid (frem til 1978), en formidler av mye av det som ble produsert der. Store deler av norsk designhistorie fra tidsrommet 1958-1978 har sin opprinnelse fra PLUS, forteller Linn Ellevseth, kreativ leder i Norway Designs.


Nå er det allerede blitt 61 år siden Per Tannum etablerte Norway Designs. Livsstilsbutikken har alltid hatt og kommer alltid til å ha, en gjennomgående rød tråd der norsk design, håndverk og unike småskalaprodukter fra Norge og Norden, står i fokus.

En del av vår kulturarv
– Grunnleggeren av Norway Designs ønsket å skape et sentrum for det beste i kvalitet og design som produseres i Norge innen områdene møbler, tekstil og annen brukskunst. I et slikt perspektiv blir det tydelig at vår identitet henger tett sammen med kulturutvikling, fastslår Ellevseth.

Samtidig jobber Norway Designs med å fremme norsk design og håndverk ved å arrangere en gjengående utstilling i sine butikklokaler i Stortingsgaten, i samarbeid med Norske Kunsthåndverkere og Klubben. Utstillingsserien «NÅ», startet i 2014 som et rom der norske håndverkere og formgivere kunne vise frem norsk designkultur og få presentere sine verk for allmennheten.


Sommerbord


– Vi ville rette fokuset tilbake på formidling av norsk formgivning og bidra til økt forståelse for og kjennskap til norske formgivere, produksjon og produkt. Ved å vise objekter som både er formet og produsert i Norge, ønsker utstillingen å bidra til å opprettholde den norske industrien og håndverkstradisjonen. «NÅ» har bidratt til å definere butikkens rolle. I en identitetssammenheng har «NÅ» vært viktig for å vise hva vi står for.


– Hva er det fremste argumentet for at vi skal kjøpe norsk design?


– Ved å handle norsk design bidrar du til å opprettholde den norske industrien og håndverkstradisjonen som skaper norske arbeidsplasser. I tillegg tror vi at når du kjøper produkter med en historie, der du vet hvem formgiveren er og kanskje til og med hvor produktet er produsert, vil du bli mer glad i det og ønske å ha produktet lenge. Det er positivt i et bærekraftig perspektiv. Som forbruker sitter man med mye makt, og kjøper du norsk design viser du at vi ønsker flere produkter som både er designet og produsert i Norge! Det å være norsk formgiver skal være en jobb som gir mat på bordet og tak over hodet på lik linje med andre jobber.


– Hvordan ser trendene ut på interiørfronten akkurat nå – hvilke materialer og farsotter omgir vi oss helst med i år 2018?


– Natur er stikkordet! Vi har en tydelig kunsthåndverkstrend der produktene er skapt av naturmaterialer med mye teksturer og unike former. Typiske materialer er keramikk, tre og metaller. Fargebølgen har også slått over oss, og de hvite veggene får selskap av mønstersterke tapeter og en ny fargepalett. Man har større krav til fargene man velger til hjemmet, og vi ser at forbrukeren er mer fargebevisst. I tillegg omgir vi oss med færre, men mer unike ting som kombinerer det funksjonelle med det skulpturelle, slik at bruksgjenstandene i seg selv løfter interiøret og gir det større særpreg. Så akkurat nå er vi jo veldig på trend!


nedrefoss_bokk


Kvalitet viktigere enn trend

Produktutvalget er alfa og omega hos Norway Designs. Alle produktene er nøye utvalgt med tanke på levetid, kvalitet og miljø. I en bransje der trender forandrer seg nærmest ukentlig, skiller Norway Designs seg ut med sitt hovedfokus på produkter der lang levetid og høy kvalitet er viktigere enn å følge trender.


 – Vi er i en kontinuerlig prosess for å skape et unikt produktutvalg som passer vår profil. Vi tråler nett og reiser til både Tokyo og Paris for å finne det vi leter etter. Vi velger gjerne klassisk design over trender. Produktene må ha god kvalitet og være laget av gode materialer og produsert på en bærekraftig måte. Vi styrer som sagt unna de største trendene, men velger produkter vi mener har lang levetid. I tillegg ønsker vi å ha et stort utvalg av norske og nordiske produkter selvfølgelig. Men selv om vi ikke kjøper inn etter trender, ønsker vi at utvalget skal være nyskapende og unikt, der alle detaljene er like viktige - fra selve produktene til emballasjen, smiler Ellevseth.


Alle bilder er tatt av Linn Ellevseth

Les mer...

2018-07-13 10:15

185005w6

Det viktigste for et vellykket festarrangement

Artikkel – For å få til en vellykket fest må du tenke på volumet på lokalet, for det er ikke bare-bare å starte i gang en fest.
185013w1

Du vil vel ha en pålitelig snekker?

Artikkel Tømreren Robin Larsen jobber etter prinsippene: «det finnes alltid en løsning» og «vi holder alltid avtaler».
    Ann-Kristin-Ytreberg-3

    Redder miljøet - én bedrift av gangen

    Bedrift for bedrift, jobber stiftelsen Miljøfyrtårn seg fremover – eller tilbake, til en grønn planet.

    Norskkunsthandverk

    Norsk design – en kulturarv av de sjeldne

    Designbutikken Norway Designs i Stortingsgaten 28 i Oslo, selger nordiske småskalaprodukter - i stor skala. Norway Designs vil at vi omgir oss med norske kvalitetsprodukter, og har en god forklaring til hvorfor.

    IMG_3765

    Jakten på naturlig skjønnhet

    Jan Thomas tar oss med på reisen til godt selvbilde og velvære

    Arkiv