195005w6195005w1195005w2195005w5195005w4195005w3

Veiledning og service viktig når du skal kjøpe symaskin

Netthandel er en viktig distribusjonskanal, men en symaskin bør du kjøpe hos en faghandel.

Til Asker og Bærum Symaskinsenter strømmer nettkundene for å få hjelp og råd med sin symaskin som de har kjøpt over nett eller i andre forretninger uten noen som helst veiledning i forkant.


– Det er ikke så mange faghandlere igjen med mekanisk verksted og kompetent personell. Før kunne du skimte en symaskin-forretning rundt ethvert gatehjørne i hovedstaden, mens i dag er det egentlig bare tre igjen mellom Holmestrand og Grorud, men det selges mange maskiner hver dag, sier Øyvind Bay, deleier av Asker og Bærum Symaskinsenter.


– Massekanaler har en del av skylden for dette. Det selges for mange dårlige produkter i det norske markedet som går fort i stykker, og de syr ikke pent. 


Som en motvekt til bruk-og-kast-mentaliteten, har nisjen «redesign» vokst sakte frem i løpet av de siste årene. At NRK også har fulgt opp denne trenden de siste årene med “Symesterskapet” har satt et positivt fokus, og det merker Asker og Bærum Symaskinsenter godt. 


– I Norge er Quiltemiljøet betydelig. Bare i Asker og Bærum regner vi med mellom 700 og 1000 som har dette som hobby og mange av dem er organisert i Quiltelag. Den gruppen setter krav til kvalitet og de har holdt denne bransjen oppe i mange år. 


Selvfølgelig er det også mange som nå er blitt så engasjert etter å ha sett på TV, at de børster støvet av gamle symaskiner. Det er hipt å sy sine egne klær igjen og skape noe kult av bestemors gamle gardiner.


– Dessverre har mange gamle maskiner “stått seg ihjel”, og det betyr stor trafikk for oss, fortsetter Bay.



Mindre regulert

I dag er symaskin-handelen mye mindre regulert enn den var for noen tiår tilbake. Før var det kun hos en faghandel du kjøpte maskin. Noe av feilen ble at importørene satte inn maskiner i mange stoffbutikker. Når maskinen ble mer avansert så ble kombinasjonen vanskelig, og man valgte å selge maskiner med gammel teknologi.


– Når massekanaler som Coop og mange norske web-butikker ble aktive uten verksted og kundesupport, så dreide alt seg om pris-dumping, og butikkene forsvant fra bybildet.


– Vi har selv i flere år vært aktive med vår web-butikk. Det er jo en handelskanal som har åpningstid 24 timer i døgnet. Våre kunder er fra hele Norge og mange velger å hente maskinen i butikken vår i Sandvika. Vi har vårt eget “PickUpPoint”. Det største markedet er Oslo, Akershus og Buskerud, men alle har “et søskenbånd” i dette området, og mange kombinerer familiebesøk med handel hos oss, forteller han.


– Det er store endringer i bransjen. Hvis en importør også har valgt en webhandelsplattform, så har vi valgt “TimeOut” for de produktene. Det er også en utfordring at flere web-butikker er styrt fra gårdsbruk i Norge. Den internasjonale web-konkurransen er vi ikke redde for, men det er håpløst å ha konkurrenter som egentlig har sin lønn via jordbruksoppgjøret. De overlater opplæring og servicetjenester til butikker i trafikkerte områder med kompetent personell, uttrykker Øyvind.


Han utdyper engasjert:


– En husholdningsmaskin må ha en god bredde på syføttene for å kunne sy pene gardiner. Mytene om at alt var bedre før, er ikke riktig. Symaskinen har nesten lik markedshistorie som sykler. Man ser fortsatt sykler fra 40-og 50-tallet rundt omkring på hytter og slikt, men ikke sykler fra 70-og 80-tallet – for de bare rusta bort! Det er veldig parallelt med dette, for det lages mye søppel i dag fra massekanaler som rene web-butikker, Coop og Jula. Men fra 4000-5000 kroner, får du en veldig solid kvalitetsmaskin.



Etterlyser kompetanseheving
Hovedområdet til Øyvind er salg av symaskiner mot skoler og virksomheter i Oslo og Akershus; et område han brenner for. For to år siden startet Asker og Bærum Symaskinsenter en egen syskole der alle som underviser i kurset har relevant utdannelse i tekstil og søm – i tillegg til det tekniske. Syskolen er åpen for både privatpersoner, skoler og tekstillærere.


– Vi vet at den offentlige skolen trenger kompetanseheving i bruk av symaskiner. Lærerne er pålagt å undervise i symaskin, men lærerne er ikke alltid like interessert i å gå på kurs – hverken på dag- eller kveldstid, forteller han, men noen skoler har fantastiske, engasjerte lærere som ofte er i kontakt med oss.


– Og alle som kjøper en symaskin her hos oss får et grunnkurs der de lærer seg alt om maskinen sin. Vi har mange forskjellige kurs. Barnekursene kalles “DesignerSpirene” og de er svært populære. Vi har kurs i barnetøy, skjortedesign, tweed-jakker, bukser, t-skjorter og kjoler i alle typer stoff. Vi har også spesialkurs i broderimaskiner, overlock-maskiner og coverstitch-maskiner. Vi holder rundt to til tre kurs hver uke, sier Øyvind. 


Han legger også til at bunadstilvirkere, skoler, småindustri og fengsler har faste avtaler med syskolen. I tillegg har Asker og Bærum Symaskinsenter arrangert flere “venninne-kurs” hvor de er blitt enige om et prosjekt som de ønsker veiledning i. Utdrikningslag, hvor vordende brud syr en festkjole, er også populært. Da har man også har full servering i SySelv-skolens regi.


Maskiner fra Husqvarna og Pfaff

Historien om Asker og Bærum Symaskinsenter går tilbake til 1971, den gang det fantes regulerte krav til hvem som fikk lov til å utføre service på en symaskin. Det var ikke bare-bare å få godkjenning fra symaskin-leverandørene, og man måtte ofte gjennom flere kurs både i Norge og i produksjonslandene for å bli et godkjent symaskin-verksted. Det er Anne Karin, kona til Øyvind Bay som kjøpte bedriften i 1990. Med ingeniørutdannelse som grunnlag, kurset Anne-Karin Bay seg opp både i Norge og i Sveits til å bli en sertifisert Bernina-serviceforhandler. Hun hadde også en mentor de fem første årene. Den gode kvaliteten har de fortsatt med, selv om Asker og Bærum Symaskinsenter i dag selger symaskiner og utfører service på maskiner fra alle produsenter.


– De nyere modellene til Husqvarna og Pfaff, kan sammenlignes med en Tesla, smiler han og forklarer:


– Toppmodellene kobler seg opp mot WiFi-systemet og oppdaterer seg selv til siste versjon. Du kan også sende over instruksjoner og nye broderidesigns og fonter til din egen symaskin.



Veiledning og service i høysetet
Her hos Asker og Bærum Symaskinsenter i Sandvika, står et 40-talls maskiner utstilt klar for demonstrasjon. Prisklassene er mange og modellene enda flere. Anne-Karin og butikkens ansatte strekker seg langt for å pare den rette symaskinen med den rette eieren.


– Det har vært en suksess, men vi blir stadig utfordret av moderne teknologi. Derfor utviklet vi vår webbutikk i 2017, som er åpen døgnet rundt. Nå er levende bilder på Instagram en større satsing, i tillegg til fjernundervisning for kunder på Vestlandet, Finnmark og Troms.


– Vi merker en sterk økning i gruppen som velger store maskiner. Kundene våre vet at de får veiledning før de kjøper seg en ny maskin, grunnkurs og andre kurs i tillegg til service når det trengs. Det er noe vi spanderer på våre kunder, sier Øyvind.


–Vi er eiere av SySelv Oslo Syfestival som arrangeres hvert år på Thon Hotel Oslofjord. Idéen for festivalen er “Våre Kunder skal stimulere Våre Kunder”.


På festivalen stiller Asker og Bærum Symaskinsenter med både show og mange store nyheter. 


– Tidligere år har temaene for syfestivalen vært bunader og hoppdresser, for å nevne noen. De vil man møte også i år sammen med Quiltere og klesdesignere, men i år har vi et forsterket fokus på redesign og Cosplay, som ventes å treffe den yngre garde spesielt godt. 


Angående fremtiden, så er Øyvind klar i sin sak: Det er de rendyrkede symaskinforhandlerne som tilbyr veiledning, verksted og undervisning, som vil vinne kampen om symaskin-kundene.

Les mer...

2019-12-30 14:00

Nordic_caravan3

Mobilitet blir en stadig viktigere del av vår hverdag

Artikkel Helsetjenesten benytter seg i større grad av spesialbobiler, og stadig flere yrkesgrupper ser de store fordelene med å møte mennesker der de er. Nordic er bobilmerket uten begrensninger.
201010w5

Citereja har mer enn 300 hårfarger for menn og kvinner

Artikkel For fire år siden åpnet Kristina Sazdevicienè skjønnhetssalongen Citereja, midt i Porsgrunn sentrum. Nå utvider hun salongen med en helt egen nettbutikk, som selger eksklusive skjønnhetsprodukter for både...
Hjemmeside

    Kontaktinformasjon

    • ASKER OG BÆRUM SYMASKINSENTER
    • E-post
    • Hjemmeside
    • Telefon:
      67 56 73 70
    • Adresse:
      Engervannsveien 39, 1337 Sandvika
    51842405_2091095327636632_3517487299556278272_o

    Vi søker medieselgere!

    Har du en selger i magen og brenner for næringsliv og oppsøkende salg, kan det være deg vi leter etter!

    67532874

    Et plantebasert liv: For dyrene, miljøet og helsen

    Bransjemagasinet har gått i dybden på det vegetariske kostholdet og hvordan et plantebasert kosthold påvirker dyrene, vår helse og vårt klimaavtrykk her på jorda.

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    Arkiv