195012w5195012w4195012w3195012w2195012w1195012w6

Fokuserer på miljø óg tjener penger

Fritzøe Engros AS vokser jevnt. Administrerende direktør Espen Randsted mener at suksessoppskriften er kompetanse, langsiktige kunderelasjoner og miljøfokus.

Med deres egne ord forvalter Fritzøe Engros nasjonens viktigste råvare med stolthet. Treet. For Fritzøe Engros importerer og distribuerer plateprodukter og trevirke både til byggevarehandlere og bygg- og anleggsindustrien over hele Norge. Fritzøe Engros eies av Treschow Fritzøe AS; et kjent og kjært navn for mange nordmenn.



I dag er Bransjemagasinet på besøk ved Fritzøe Engros' hovedkontor i Larvik for en hyggelig prat med administrerende direktør Espen Randsted. Han forteller innledningsvis at Fritzøe Engros består av tre avdelinger – i Larvik, Åndalsnes og Drammen. 


– Vi er en tradisjonsrik bedrift med hovedkontor i Larvik, avdelinger i Åndalsnes og i Drammen. I Fritzøe Engros er vi 62 ansatte, og vi har to salgsorganisasjoner; en som jobber med trebearbeidende industri, og en som jobber med byggevarehandelen, forteller Randsted.



Tar markedsandeler år etter år
Hovedproduktet er trebaserte plateprodukter og trevirke. De senere årene har tre fått et stadig økt fokus, både av miljøhensyn og som et følge av etterspørsel i markedet. Fritzøe Engros har som mål å omsette for mer enn 1 milliard i 2022. 


— Vi har økt omsetningen hvert år siden 2010, og vi har tatt markedsandeler hvert eneste år. Vi har bestemt oss for å slå markedet med minimum 3,5 prosent hvert eneste år, og det har vi klart, smiler Randsted.


Ønsker å være en god partner
Blant suksesskriteriene er kunderelasjoner, og som Norges ledende leverandør er kunderelasjonene tuftet på en gjensidig utviklingsvisjon.


— Vi liker å ha lange og gode relasjoner - i gode og dårlige tider. Vi skal alltid gjøre en god jobb. Vi hopper ikke fra produsent til produsent for at vi får noe billigere et annet sted; det handler om å bygge opp noe! Vi er veldig glad i produsenter som ønsker å utvikle seg, forklarer Randsted engasjert. 


— Internt fokuserer vi mye på utvikling, for vi skal videre. Vi ønsker å være en veldig god partner for kundene våre, og da kan vi ikke stå stille. Det er én bokstav som er spesielt viktig for oss; K. K står ikke for konsern, men for Kunden.


Miljøfokus
Miljø, bærekraft i varekjeden og sertifiserte produkter, har vært et spesielt satsningsområde for Fritzøe Engros i en årrekke. Dette er også noe som offentlige myndigheter og byggebransjen som sådan vektlegger i stadig større utstrekning. Teknisk avdeling hos Fritzøe Engros har lenge hatt dette som hovedfokus, og utvider nå satsningen gjennom en nyopprettet stilling som miljøkoordinator. 


— Miljøkoordinatoren skal sørge for all miljødokumentasjon og søknader i forhold til miljøsertifisering. Dette er viktig nå, og kommer til å bli enda viktigere de nærmeste årene, forklarer Randsted.


Byr på en unik fagkompetanse og trivsel
Videre er det viktig for Espen Randsted å trekke frem fagkompetanse hos de ansatte. 


— Det er medarbeiderne som utgjør bedriften og som styrker vårt gode rykte landet rundt. Til syvende og sist er det kompetansen og servicen som vi byr kunden, som utgjør den langsiktige relasjonen. Dette må ikke undervurderes, poengterer Randsted.



Alt starter med noe så essensielt som trivsel. 


– Kultur og arbeidsmiljø er ekstremt viktig for oss. Trives du på jobb, så presterer du. Vi har faktisk ikke hatt en eneste ansatt som har sluttet på 15 til 20 år – det er et kvalitetsstempel!

Les mer...

2020-01-01 10:00

201023w5

Slik får du maksimal frihet i ferien

Artikkel Med en bobil kan du legge opp ferien din akkurat slik du vil, og flytte deg dit finværet er. – Grunnen til at folk velger bobil, er friheten. Det er bare å sette seg inn og kjøre av gårde!
201031w1

– Vi fikser alt fra topp til tå

Artikkel Skjønnhets- og velværesalongen Maxi Velvære, tilbyr mange ettertraktede behandlinger under ett tak, og pleier kroppen fra topp til tå.
Hjemmeside

    Kontaktinformasjon

    51842405_2091095327636632_3517487299556278272_o

    Vi søker medieselgere!

    Har du en selger i magen og brenner for næringsliv og oppsøkende salg, kan det være deg vi leter etter!

    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    67532874

    Et plantebasert liv: For dyrene, miljøet og helsen

    Bransjemagasinet har gått i dybden på det vegetariske kostholdet og hvordan et plantebasert kosthold påvirker dyrene, vår helse og vårt klimaavtrykk her på jorda.

    Arkiv