norany2noranorway1noranorway2norany1

Norsk smykke-suksess vekker internasjonal oppsikt

Nora Norway er et gründereventyr som savner sidestykke i norsk motebransje. Med sine egendesignede og håndlagde smykkekolleksjoner har Lars Steen Bjerkeengen og Kathrine K. Jensen, stein for stein, bygget opp et smykkefirma som har opplevd stor suksess og internasjonal anerkjennelse.

Eventyret Nora Norway, startet i 2006/07 da daglig leder Lars Steen Bjerkeengen var agent for et annet varemerke som han og samboer Kathrine K. Jensen hadde bygget opp. Etter hvert ble de klare over at kvaliteten på det de solgte ikke levde opp til forventningene, og de bestemte seg for å produsere noe på egen hånd – med stort fokus på kvalitet og pris. I 2008 hadde man oppstart av det nye firmaet under det velklingende navnet Nora Norway, og kunne begynne produktutviklingen i et lite kjellerlokale. I dag holder man til på ærverdige Hotvedt gård i Drammen. 


Dedikasjon og kvalitet  

Deres tidligere erfaringer med å bygge opp et varemerke fra grunnen av kom godt med siden de allerede kjente produsenter i Asia. Disse ble kontaktet, og et halvt år senere var den første kolleksjonen smykker et faktum. Produksjonen i Asia blir i dag fulgt med argusøyne, for å unngå at noe blir overlatt til tilfeldighetene. 

 

– Vi reiser til Asia fire til fem ganger i året og håndplukker alt – ned til den minste sten eller perle som brukes, og vi er nøye med å kvalitetssikre alt, utdyper Lars.  


 

Kathrine er ansvarlig for selve designet av smykkene og tegner alt digitalt. Med et skarpt øye for detaljer, gir hun Nora Norways smykker sitt unike og distinkte preg. Deretter blir tegningene sendt til fabrikken. Det er nettopp dette momentet som gjør Nora Norway så unikt. De kjøper ingen produkter og «re-brander» dem, her er alt egendesignet og eksklusivt.  


I tillegg sørger de engasjerte medarbeiderne for at produktene er prisgunstige, noe som tillater at et bredt lag av befolkningen har mulighet til å kjøpe dem. Nora Norway har heller ikke valgt å heve prisene en eneste gang til tross for både inflasjon og ustabilitet i kronekursen.  

 

– Vi skal ha en ærlig pris, vi skal være «value for money» for alle, og du skal ha råd til å handle Nora Norway i alle segmenter, forsikrer Lars.  

 

Gjennom årenes løp har Nora Norway fått en imponerende bredde i sitt velassorterte sortiment. Dette, kombinert med overnevnte faktorer, gjorde at Nora Norway tidlig fikk avtaler med flere av de største aktørene innen norske fergerederier, og flyplasser i inn-, og utland. Lars sin personlige dedikasjon har resultert i at han selv reiser ut til sine kunder for å besørge kundeservice av ypperste klasse. 



 

– Vi arbeider hele tiden for våre kunder, og vi er overbevist om at den gode dialogen er en stor del av suksessoppskriften. Vi jobber nemlig på en litt annen måte; vi bestreber oss for at forhandlerne skal selge varene, og så er det opp til oss å levere produkter som selger – ofte dagen etter, da det meste finnes her på lageret, konkretiserer han. 


Nyskapende og fremoverlente 

Med stilrent, nordisk design og vågale farger, tør smykkekolleksjonene til Nora Norway å utfordre trendbildet med sine nyskapende smykkekreasjoner og innovative utforminger. 


– Vi skal skille oss ut ved å ha masse farger, samtidig som vi skal ha det mer tradisjonelle. Vi blir lagt merke til og vi følger nøye med på hva som skjer i motebransjen utenfor Norge, poengterer Lars. 


I tillegg til smykker som halsbånd, ringer, smykkeanheng, øredobber og armbånd, fikk Nora Norway stor suksess med sine håraccessoarer i 2023. Dette er en trend som, ifølge Lars, vil holde seg like aktuell også i 2024. 


– Vi har satset tungt på hårbøyler og hårklyper, og vi skal utvide denne biten. Vi har også produsert noen fantastiske små smykkeskrin av meget høy kvalitet, hvor vi også er best på pris. Sammen med toalettmapper og sminkepunger, utgjør denne kolleksjonen et helt nytt konsept, forteller Lars entusiastisk. 


Med smykkene som grunnstammen i sortimentet, er Nora Norways overordnede ambisjon å bli et «lifestyle brand», med fokus på overkommelige priser og produkter med høy kvalitet som tåler å bli anvendt til hverdagslig bruk.  

 

Anerkjennelse nasjonalt og internasjonalt  

Kulminasjonen av å ha bygget opp et firma stein for stein, som har vært bærebjelken i Nora Norways historie, skjedde i fjor. Da mottok de prisen «The Travel Retail Award» i Cannes under reiselivets største messe hvor de kom på en annenplass. Den gjeve prisen henger høyt siden det er reisende kunder som har stemt frem vinnerne, og suksessen ble ikke mindre av at dette var i kategorien klokker og smykker der Nora Norway ble best av alle smykkeleverandørene.  



Her hjemme mottok Nora Norway også Gaselleprisen for 2023; en tydelig stadfesting av deres eventyrlige vekst og utvikling i løpet av året vi nå har lagt bak oss. Men den hyggelige gjengen i Drammen hviler ikke på laurbærene av den grunn: 

 

– I juni skal vi delta som utstillere på DFNI Cruise Conference 2024 i Istanbul, for å nå frem til hele verdens cruiseindustri. Her skal vi presentere et helt nytt spennende konsept, avslutter Lars Steen Bjerkeengen.  


Les mer...

2024-02-01 14.00

mestertak2

Best på fremdrift: Denne taktekkerbedriften får til det umulige

Artikkel Mestertak AS er stolt av å være ditt foretrukne taktekkerfirma som betjener både bedrifter og private.
p7prosjekt8

Ettertraktet totalleverandør innen næring, samferdsel og offentlige bygg tilbyr tjenester i alle prosjektfaser

Artikkel Som en pålitelig og ettertraktet leverandør av tjenester som prosjektutvikling, prosjekt- prosjekterings- og byggeledelse, briljerer P7 Prosjekt AS med sin overlegne kompetanse. – Vi har lykkes godt,...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    hytte

    Utnytt din gamle hyttes potensiale

    Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

    Arkiv