IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745Flags 2Troels Mathisen_2587

IKEA forener verden

Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

Kloden vår består av vanvittig mange land og minst like mange kulturer. Våre røtter setter dype spor i oss og danner grunnlaget for hvordan vi lever og følgelig hva vi omgir oss med til daglig. Verdens ulikheter og kulturforskjeller gjør at vi av og til strever med å forstå hverandre. Likevel er det noe som aldri forandrer seg uansett hvor langt vi bor fra hverandre. Det fundamentale og universelle som binder oss sammen er at vi er mennesker med mer eller mindre akkurat de samme behovene, uansett hvor vi bor i verden.


IKEAs varehus finnes over hele verden, fra Australia til Afrika og rundt omkring i hele Europa. Men påvirkes vareutvalget til møbelgiganten av hvor du bor i verden, og selger Billy-bokhylla like godt i Singapore som i Skandinavia?


Bransjemagasinet har møtt kommunikasjonsrådgiver Troels Normann Mathisen, som forteller at IKEA hele tiden tenker på hvordan de kan gjøre hverdagen vår litt lettere gjennom finurlige løsninger. En barnefamilie opplever tross alt de samme utfordringene i forhold til plass, uansett hvor man bor i verden. Det er dette som er selve kjernen til IKEAs suksess.


– Ser sortimentet helt likt ut overalt, eller tilpasser dere sortimentet etter kundegruppen i respektive land?


– Vi har mange produkter som alle våre 430 varehus i 52 markeder må ha, mens noen produkter er tilpasset de lokale markedene. For eksempel lanserte vi i år en ny sofaserie spesielt tilpasset de nordiske markedene. Sortimentet avgjøres også av størrelsen på varehusene våre, forklarer Troels.



– Kan du fortelle litt om produktutviklingsprosessen til IKEA - hvordan jobber dere fra idé til ferdig produkt? 


– Hos IKEA starter vi alltid med å forstå de ulike behovene til kundene våre. Og vi starter alltid med et problem som skal løses. Vi benytter oss av begrepet «demokratisk design» som handler om form, funksjon, kvalitet og bærekraft til en lav pris. Et eksempel er da vi i 1979 ønsket å lage et bord som ville fungere i alle sammenhenger. Med hjelp fra en dørleverandør utviklet vi tykke trefiberplater som er lette å tilpasse, og denne konstruksjonen danner utgangspunktet for LACK.


IKEA tar sitt miljøansvar på alvor. Å ivareta jordens behov er like viktig for IKEA som å ivareta menneskers behov gjennom produktutvikling. Derfor lanserte de i 2012 en egen bærekraftstrategi som innebærer en plan om å bli en 100 prosent sirkulær og klimapositiv bedrift innen 2030.


Noen av tiltakene går ifølge Troels Normann Mathisen ut på å designe produkter av fornybare og resirkulerte materialer, å fjerne alle plastartikler til engangsbruk innen 2020, etablere gjenbruksbutikker i tilknytning til varehusene, redusere det totale klimaavtrykket med 70 prosent per produkt, og videreutvikle designet slik at møblene kan få nytt liv og nye bruksområder med gjennomtenkte, smarte løsninger.


– Vi har et sterkt fokus på å finne bærekraftige løsninger. Dette er noe vi har jobbet med lenge, og som også etterspørres fra kundene. Vi jobber med å designe produkter ut fra sirkulære prinsipper og av fornybare og resirkulerte materialer.


IKEAs miljøtiltak er både kortsiktige og langsiktige. Noen av målene er nådd allerede, mens andre er delvis nådd. I varehusene i Norge finnes det ikke lengre engangsartikler i plast, og to gjenbruksbutikker er i gang i henholdsvis Trondheim og Hamar. IKEA strekker seg mot 100 prosent fornybar energi i all produksjon, og håper på å kunne tilby kundene sine utslippsfri hjemlevering innen 2025.


– Vi tar også rollen vår i samfunnet rundt oss på alvor, og vi jobber hardt for å være gode naboer for dem vi er en del av hverdagen til. Vi samarbeider med sosiale entreprenører både her i Norge og i andre deler av verden hvor vi hjelper kvinner til å bli mer uavhengige og bidrar til å løse sosiale problemer og miljøproblemer i lokalsamfunnet, forteller Troels.

Vi spør Troels om hvilke møbler, innredningsartikler og farger vi vil omgi oss med i 2020. Men det å følge trendbildet er ikke spesielt viktig for IKEA. Han utdyper:


– Vi klarer ikke å sitte og vente på at det oppstår nye trender. I stedet stiller vi oss selv spørsmålet «Hvordan kan vi forbedre ting slik at også hverdagen blir litt bedre?» Det handler ofte om små ting – løsninger som gjør ting i hjemmet enklere, mer funksjonelle og morsommere.


– Vi jobber også med å tilby nye tjenester, for eksempel hjeminnredningseksperter som er spesialister på smarte løsninger i hjemmet. Vi ser også på løsninger som å lease møbler og andre produkter, men det er nok for tidlig å love at dette kommer til neste år, røper han.


– Helt til sist… Hva er tidenes mest solgte IKEA-møbel?


– Jeg er usikker på hvilket møbel som er det mest solgte, men både Billy-hylla, som hadde 40 års jubileum i år og LACK-bordet, er veldig populære, avslutter Troels.


Dette visste du (kanskje) ikke om IKEA…

  • - IKEAS aller største varehus ligger i Sør-Korea og er 163 000 kvadratmeter stort.
  • - Det første varehuset utenfor Sverige (og IKEAS andre varehus) ble grunnlagt i Asker i 1963. 
  • - Det finnes et IKEA-museum i IKEAs hjemby Älmhult. Museet fungerer som et vanlig museum, med utstilling og guidede visninger, og har selvsagt en egen IKEA-restaurant som seg hør og bør. 
  • - IKEA lanserte en bestselgende møbelkolleksjon på 90-tallet, i tro kopi av de mest populære møblene på 1700-tallet. Denne kolleksjonen er i dag en av de mest ettertraktede. 
  • - Hos flere av IKEAs varehus kan du levere inn brukte møbler, som enten blir solgt videre eller gitt til veldedige formål. Dette er en del av IKEAs bærekraftige satsing mot sirkulær økonomi. 




Tekst: Silje Dahl Osnes
Bilder: IKEA
Les mer...

2020-08-12 09:00

204001w1

Derfor bør du ta kjæledyrets munnhelse på alvor

Artikkel – Det er en økende bevissthet, men fortsatt en veldig mangelfull bevissthet og kunnskap rundt dyrs tannhelse, forteller veterinær og veterinærspesialist i odontologi, Sigbjørn Hesthammer Storli.
204002w3

Den nye motorrens-oppdagelsen er både billig, rask og miljøvennlig

Artikkel Med den innovative motorrensen Hy-Carbon fra Flexfuel, blir bilmotoren renset innvendig ved hjelp av hydrogen. Behandlingen er helt kjemikaliefri, og reduserer utslipp på en kostnadseffektiv og miljøvennlig...
    IKEA_HANTVERK_Kavitha_inthefield_PH163745

    IKEA forener verden

    Møbelgiganten IKEA fins representert i 52 land og har til sammen 430 varehus på verdensbasis. Kommunikasjonsrådgiver Troels N. Mathisen, forteller at IKEA jobber iherdig med å utvikle løsninger som skal forenkle våre liv og gjøre hjemmene våre mer funksjonelle.

    67532874

    Et plantebasert liv: For dyrene, miljøet og helsen

    Bransjemagasinet har gått i dybden på det vegetariske kostholdet og hvordan et plantebasert kosthold påvirker dyrene, vår helse og vårt klimaavtrykk her på jorda.

    Norskkunsthandverk

    Norsk design – en kulturarv av de sjeldne

    Designbutikken Norway Designs i Stortingsgaten 28 i Oslo, selger nordiske småskalaprodukter - i stor skala. Norway Designs vil at vi omgir oss med norske kvalitetsprodukter, og har en god forklaring til hvorfor.

    Arkiv