172032mm,172032..m.172032172032nnn172032,172032,,172032...172032..b.172032.nn..

Her har gjestene det godt!

AMJ Gruppen ble etablert i Bodø i 1998, og selskapet består i dag av en rekke ulike virksomheter innenfor restaurantbransjen. De har franchiserettighetene til Peppes Pizza og Burger King i Nord-Norge, og er de beste i klassen innen restaurantnæringen der konseptutvikling, drift, markedsføring og regnskap står i fokus.


Bak selskapet står hovedaksjonæren, eieren og gründeren Alf Mangor Johannessen. Bransjemagasinet fikk en interessant prat med en fremtidsrettet, seriøs og positiv bedriftsjef, som har begge beina godt plantet på jorda.


– Som bedriftsjef er det viktig å ha en ordentlig og redelig opptreden, det skaper tillit. De mange leitakerne jeg forholder meg til i hverdagen har vært viktig for meg, og det har vært viktig for meg å opptre ordentlig. Skal vi gjøre noe, skal vi gjøre det skikkelig. Uansett hva det gjelder, fastslår den pålitelige eieren.


172032mmmm,


Johannessen vokste opp med foreldre som jobbet ved SAS-hotellet i Bodø. Gjennom årene har han vært ansatt i Rica-kjeden, vært hotellsjef på Norefjell som 22-åring og jobbet for Norrein Gruppen. I 1998 sørget han og en partner for å få Peppes Pizza til Bodø. Etter hvert kom behovet for å starte noe eget.

Som person er Johannessen positiv, engasjert, idérik, har et godt overblikk og er en god lytter. Han er også faglig interessert i det han holder på med, og er glad i mennesker. Med glimt i øyet kaller han seg selv utålmodig, og vil helst at ting skal skje fort. Alt dette har vært nyttige og gode egenskaper som har bragt AMJ Gruppen dit de er i dag. I AMJ Gruppen jobber det cirka 400 medarbeidere, og hovedkontoret ligger i Bodø - der det hele startet.


172032


Felles for restaurant-konseptene til AMJ Gruppen er at de fokuserer sterkt på service og at kundene skal få spise god mat og kose seg i en trivelig atmosfære. Restaurantene skal by på mersmak og gi gjestene lyst til å komme tilbake. I tillegg til Burger King og Peppes Pizza – merkenavn som de fleste kjenner godt, står AMJ Gruppen bak Bryggerikaia i Bodø, Du Verden som har restauranter i Svolvær, Alta og Hammerfest, samt den populære storstua Tavernan på Youngstorget i Oslo, som kan skilte med en helt unik pizza ved navn «skorpe» og andre spennende matretter i en rustikk atmosfære.


– Bryggerikaia åpnet dørene på starten av 2000-tallet. Du Verden kjøpte jeg opp og videreførte sammen med lokale eiere, noe som egentlig er grunntanken bak hvordan AMJ Gruppen jobber. Vi har ideer og ser muligheter, og jobber fortrinnsvis sammen med lokale eiere. Det har vært en suksess. Dette er vi veldig opptatt av, og særlig i små byer er det viktig at lokale krefter får etablert seg.


172032..b.


Selv foretrekker Johannessen en god biff med en god bernaisesaus, og ovnsbakte poteter med en god vin til. Han er absolutt ingen matsnobb, men legger vekt på at maten som serveres på hans restauranter skal være variert og av særdeles god kvalitet.

Store dimensjoner
De mange restaurantene til AMJ Gruppen har mange munner å mette. Dimensjonene er store, noe statistikken over hvor mye mat som fortæres årlig på AMJ Gruppens restauranter, viser tydelig.


– Vi selger cirka 25 tonn tørrfisk i året! Vi selger opptil 10 tonn lutefisk i desember, vi har 35 tonn med såkalt ferskfisk, og vi selger 10 tonn klippfisk og opp mot 15 tonn skalldyr i året. Verdiene tar vi opp fra havet, og foredler de ut på restaurantbordene, forteller Johannessen.


172032mm,


Dessuten tyder statistikken på at nordlendinger er svært glade i pizza, for hos Peppes Pizza i Nord-Norge fortæres det hele 450 000 pizzaer i året. Til pizzaene går det med 100 tonn ost, 35 tonn storfe og 40 tonn rømmedressing. Smak litt på det, du!

– Men det som er aller viktigst for meg og mine partnere er å ha gjestefokus. Det gode vertskap kommer først, og vi skal skape stemning, levere kvalitet, ha det rent og fint, og ha et godt miljø.

Den driftige gründeren har et mål om å åpne flere restauranter, og ser lyst på fremtiden. AMJ Gruppen er veldig stolte av merkevarene sine, og ønsker å videreutvikle sine egne konsepter Tavernan og Du Verden.


172032nnn
– Jeg skal fortsette å ha det gøy og stå på for meg, mine partnere og ikke minst mine gjester, og jeg skal jobbe hardt for å fortsette å skape vekst, slik at vi får flere restauranter rundt omkring i Norge. Min mening er at uten disse restaurantene hadde byene vært fattigere. En by uten gode restaurant-konsepter er en litt kjedelige by å komme til, konstaterer Johannessen.

Les mer...

2017-08-15 12.30

alanor1

Lanserer fremtidens overflatebehandling

Artikkel Grossisten Alanor AS, er en kompetanserik nisjevareleverandør av trepleieprodukter til byggevarekjeder og fargehandelen. Nå lanserer deres hovedleverandør Liberon en splitter ny produktserie med miljøvennlige...
lokring10

Unik teknologi: avanserte rørkoblinger erstatter sveising på smårør

Artikkel Det Stavanger-baserte selskapet Lokring Skandinavia (Scanlok AS) som representerer merkevaren Lokring, har etter hvert fått full aksept for komponentene som et sveisealternativ hos de største operatørene...

    Kontaktinformasjon

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    Arkiv