reinventar1reinventar7reinventar2reinventar3reinventar4reinventar5reinventar6

Stor verdiøkning for kunder og produsenter med gjenbruk og redesign av møbler og inventar

Med verdiøkning og miljødokumentasjon i bunn, ønsker RE:inventar AS å gjøre gjenbruk enklere. – Gjenbruk skal oppleves som å kjøpe nytt – det er det som er hele verdien, understreker daglig leder Lars Erik Sikkeland.

RE:inventar ble grunnlagt av Lars Erik Sikkeland i 2021. Med en allsidig karriere og en uvurderlig livserfaring fra en bakgrunn innen eliteidrett og innebandy, lærte han seg tidlig vekten av teambuilding, og at det som får et lag til å fungere er selve teamet – ikke individene.


– Det er veldig brukbart når man går inn i en organisasjon både som ansatt og som driver, innleder Lars Erik med et smil.



Etter å omsider ha lagt innebandykarrieren på hylla, gikk veien videre til telekombransjen, der Lars Erik jobbet med teknologi i 15 år. Deretter var han plutselig med på å bygge treningssenter over hele landet, før han en dag fikk muligheten til å bevege seg inn i møbelbransjen. Lars Erik så hvor mye som ble kastet hos én av landets største møbelaktører, og havnet plutselig i et veivalg midt i covidpandemien.


– Jeg så at det var mulig å sette sammen et nettverk som tok møbelet i førersetet, med den operasjonelle aktiviteten rundt, og et system som fanget opp hvordan man kan tilby dette i markedet. Det begynner med kompetanse, tillitt, fagkunnskap og deling, og mye av dette er litt unorsk, forklarer Lars Erik videre.


RE:inventar ble født
Han ønsket å starte et selskap som kunne tilby et stort tjenestespekter innen gjenbruk og redesign – både av eget inventar og gjennom anskaffelse av brukte ressurser, til kunder i bedriftsmarkedet. Lars Erik fant ut at man ofte kan bruke ressurser på nytt, og at det dessuten forelå et stort ønske blant bedrifter om å redusere, samt bevisstgjøre, sitt miljømessige fotavtrykk.



– RE:inventar jobber med gjenbruk og redesign av møbler og inventar, som fast innredning; kjøkken og den type ting. Vi har også sett på hvordan vi kan ta i bruk bygningsmaterialer, som kryssfinerplater og reisverk, som kan bli til plank som vi kan redesigne til inventar eller møbler, forteller Lars Erik.


Lars Erik fikk etter kort tid med seg den utførende aktøren Glomma Industrier på eiersiden, og RE:inventar har i dag er stort nettverk av samarbeidende aktører som arkitekter, interiørarkitekter, prosjektledere og møbeldesignere, som alle bidrar til å skape verdiøkning med sin kompetanse.


– Alle ansatte i RE:inventar har en faglig bakgrunn, og det handler om å rekruttere riktig fremover. Senest i går fikk vi med en ny aktør i Kristiansand på RE:inventar-plattformen, så dette skyter fart, sier Lars Erik og utdyper at han legger stor vekt på å ha de riktige partnerne.


En bidragsyter til det grønne skiftet
Sammen med Glomma Industrier, kan RE:inventar også tilby konsulentbistand til bedrifter, for å kartlegge hvilke muligheter som finnes i forhold til å bygge nytt eller bruke eksisterende materialer på en bærekraftig måte.


– Vi har blant annet gjort slag- og skyvedørskap om til personlig oppbevaring, og har tilført ny teknologi som gjør at man kan bruke telefonen til å booke oppbevaringsskap. Teknologien handler om å tilgjengeliggjøre dette på en ny måte, som å åpne et skap uten å være fysisk til stede i bygget.


Ved hjelp av samarbeidspartnerne innen arkitektur og møbeldesign, blir den aktuelle funksjonen kvalitetssikret før den operasjonelle aktøren kobles på.


– Vi redesigner, får det inn i en møbleringsplan og leverer det komplett! Vi kan også bevise Co2-fangst og miljøtall. Det er noe vi har et stort fokus på, og vi har inngått en avtale med LCA.no, som er én av de fremste aktørene i Norge på miljødokumentasjon, opplyser Lars Erik.



Han forklarer videre at miljødokumentasjonen ikke bare viser fotavtrykket, men også kvaliteten på det ferdige produktet og dets komponenter.


– Miljødokumentasjon vil være en bidragsyter til det grønne skiftet, men vi skal også få inn hvor mye energi som har blitt brukt, hvor langt det må transporteres, og hvor mye nytt materiale som går inn for at produktet skal gjenbrukes, utdyper han.




En verdiøkende aktør
Ifølge Lars Erik har en ny kontorstol et klimafotavtrykk på 72 kilo Co2 i produksjon. Ved å gjenbruke stolen, spares miljøet for hele 95 prosent Co2.


– Glomma Industrier passerte i fjor 100 000 kontorstoler i gjenbruk og redesign, som sparer miljøet for 6,5 millioner Co2! Det tilsvarer 25 000 flyreiser tur/retur Trondheim – Oslo, forteller han engasjert.


RE:inventar ønsker å koble på flest mulig produsenter, slik at de kan nå produktet også etter at det er plassert ute hos sluttkunden. Lars Erik er klar på at de har en rolle i markedet som en verdiøkende aktør, og understreker viktigheten av at gjenbrukte møbler skal oppleves som nytt – uten at det nødvendigvis trenger å se helt nytt ut!


– Gjenbruk skal oppleves som å kjøpe nytt – det er det som er hele verdien, poengterer han avslutningsvis.


Les mer...

2023-06-16 11.15

isnitt7

Detaljrik og nyskapende boligfotografering tar boligen din til nye høyder

Artikkel iSnitt AS i Oslo, tilbyr boligfotograferingstjenester av høy kvalitet. I løpet av årene har selskapet ikke bare revolusjonert bransjen, men har også blitt en foretrukken leverandør av boligfotografering...
hageogmotor3

Har produktene som sikrer en aktiv fritid

Artikkel Hage & Motor AS, er en faghandel for ATV, UTV, snøscootere, skog og hageutstyr til privatpersoner, bedrifter og kommuner. Med et kompetent verksted som tilbyr reparasjoner og service, er faghandelen i...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    national-cancer-institute-NFvdKIhxYlU-unsplash

    Å jobbe som vikar

    Å jobbe som vikar via et vikarbyrå i Norge har mange fordeler, men det kan også være svært gunstig for en bedrift å innleie fra bemanningsforetak.

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    Arkiv