– Som senterleder er man som en potet, og man gjør alt mulig. Samme hvor jeg enn er, om det så er ute på tur med mine to hunder, blir jeg stoppet av kunder. Mange av dem kjenner meg, og de kommer gjerne med gode forslag, ideer og tips. På Jærhagen har vi veldig mange lojale og gode kunder, og de er så greie å ha med å gjøre også, sier Olsen, som har hatt stillingen som senterleder siden 2008.
Jærhagen åpnet i september 2004, og ligger perfekt plassert rett ved riksveien. Her passerer det daglig 22 000 biler, og man kan kjøre direkte videre til Sandnes, Egersund og Sola. Senteret eies av Coop Klepp, men driftes av Amfi-kjeden. Det fordeler seg over tre etasjer og mer enn 30 000 kvadratmeter. Utenfor har de 1100 gratis parkeringsplasser fordelt på p-hus og utenfor senteret, som gjør det enkelt for besøkende å komme til og fra.
– Selv var jeg odelsjente og skulle egentlig bli bonde. Men etter å ha vært utplassert på Sparkjøp i arbeidsuka i 1984, fikk jeg tilbud om fast jobb. Og jeg ble i kjeden helt frem til i 2008 da jeg overtok som senterleder.
Hun har med andre ord lang erfaring med serviceyrket og kundebehandling. Som lokal Jærbuer er hun engasjert i kommunens ve og vel, og ble fantastisk glad da hun fikk jobben som leder for Jærhagen.
– Klepp er en kommune med 19 000 innbyggere som har vokst raskt, og det er en god ånd hos alle på Klepp, føler jeg. Det gjelder hos både butikker, lag og organisasjoner, og vi skaper dette sammen, forteller Olsen, og fortsetter:
– Både butikkene og de ansatte på senteret kjenner kundene veldig godt. Vi har mange stamkunder som kommer hver dag for å drikke kaffe. Det betyr veldig mye både for meg og eierne at kundene trives og har det bra hos oss.
En god miks
Sammensetningen av butikker på Jærhagen endrer seg hele tiden. Inne har de for tiden 35 butikker, og her finnes både bank, treningssenter og Gjesdal Caravan. Av nye tilskudd i år finner du en koselig dyrebutikk som heter Poter og Pels, sportsbutikken Sport Outlet der du kan gjøre et skikkelig kupp på sportsutstyr, og alt mulig-butikken Krambuå. På utsiden har senteret Uno X og McDonalds, samt en miljøstasjon.
– Jeg synes vi har en veldig god miks. Coop Mega har for eksempel et godt utvalg av lokale råvarer og ikke minst en fantastisk fiskedisk. Apotek1 står for kvalitet, og så har vi flere nisjebutikker side om side med store kjedebutikker som Kappahl, Notabene, Tilbords, Brilleland, Kitch’n, Eurosko, Princess og G-Sport, sier hun.
Senterlederen er også opptatt av å fremheve de nesten 300 dyktige medarbeiderne som holder hjulene i gang på Jærhagen. Faglig utveksling og input får de alle gjennom heldagssamlinger og butikkledermøter, og Olsen jobber i tett samarbeid med driftsleder Per Henning Njaa som har ansvaret for alt det tekniske. Olsen er stolt leder av et senter som ble re-sertifisert som miljøfyrtårn tidligere i år, og skryter av Njaa som har fått til et veldig bra sorteringsanlegg. Med dette har de også klart å motivere butikklederne til å tenke grønt, og de er stolte over det faktum at på Jærhagen sorterer de stadig mer.
– Det er klart at vi ønsker å vokse i årene som kommer. Enda har vi ikke hatt et år med minus, så pilen skal fortsette oppover. Vi ønsker å vokse, og vi ønsker å være førstevalget. Det er visjonene mine.
Å bidra til lokalsamfunnet er viktig – både for Jærhagen og Olsen personlig. Hun er veldig glad for samarbeidet generelt i kommunen, og samarbeidet de har med næringsforeningen og andre lokale handelsaktører. Et resultat av dette var at senteret i 2005 kunne starte opp et tilbud om gratis bruk av isbane for alle.
– Isbanen ligger på senteret, og driftes i et godt samarbeid med Klepp Ishockeyklubb. Her er alle velkomne, isbanen er åpen fra oktober til påske - og Voll Idrettslag står for utleie av skøyter til de som trenger det. Banen preppes hver dag, og det er fullt her hver søndag. Det er så gøy å se på alle som deltar. Ellers har vi en strikkekafe på senteret også, hvor en hel gjeng med damer kommer og strikker. Det er veldig kjekt, sier hun entusiastisk.
Et senter i sentrum
Og det er ingen tvil om at Siri Øksnevad Olsen og de mange ansatte ved Jærhagen får mye skryt for jobben de gjør. Kundene forteller at de liker seg på senteret fordi det er åpent, luftig, tilgjengelig, folkelig og koselig. Og så setter de pris på nærheten. For som lederen sier; de er et senter i sentrum.
Kundene kommer i stor grad fra lokalmiljøet, men de har også en rekke tilreisende fra Bryne, Sola, Sandnes og en god del fra Stavanger. Det er lett å holde seg oppdatert på alt det spennende som skjer på Jærhagen; gjør som de mange tusen følgerne har gjort før deg, klikk deg inn på kjøpesenterets Facebook-side og føl deg som hjemme!