Rotpunkt fyller 90 år i år, og er mest trolig den sprekeste 90-åringen noensinne. Med sin fremtidsrettede og miljøvennlige profil, ligger Rotpunkt et hestehode foran konkurrentene. Daglig leder for Rotpunkt Norge, forteller om den ambisiøse vekstplanen:
– Som et ledd i etableringen i Norge, har vi en ambisjon om å være landsdekkende innen 2023. Vi skal ikke nødvendigvis være overalt, men vi skal være der potensialeter stort nok geografisk sett, slik at vi kan ta en markedsledende posisjon i vårt segment, avslører Johnny Torp.
Ifølge vekstplanen ønsker Rotpunkt å åpne to til tre butikker i året, før de til slutt lander på rundt 15 butikker på landsbasis. Ønsket er å være nummer én i «mellom-segmentet», og bli en foretrukken partner på prosjektmarkedet.
Kvalitet og leveringspålitelighet
Rotpunkt er kanskje et relativt ukjent navn for mange nordmenn enda, men den tyske kjøkkenaktøren har allerede tatt våre naboland med storm. Det er bare et tidsspørsmål før Rotpunkt er blitt et dagligdags merkenavn også her til lands.
Morten Skjødt er leder for Rotpunkt i Skandinavia, og forklarer at den familieeide virksomheten har produsert kvalitetsprodukter siden 30-tallet, og kjøkken, bad og garderober siden 60-tallet.
– Rotpunkt er det man forbinder med tyske produkter; det er kvalitet og leveringspålitelighet! Vi begynte i Skandinavia i 2014, har oppbygget en landsdekkende kjede i Danmark og har flere forhandlere i Sverige, forteller Morten.
I 2018 åpnet de to butikker i Oslo; på Skøyen og Alnabru. Ganske snart har de premiereåpning av den splitter nye butikken i Dikeveien i Fredrikstad, og til høsten åpner de en fjerde butikk på Jessheim. Vekstplanen som inkluderer åpning av to til tre butikker i året, er med andre ord i full gang.
– Videre etableringer i Viken og Vestfold-Telemark, har høy prioritet i vår etableringsplan, fastslår Johnny med et smil.
Tidlig ute med miljøtiltak
Det som utmerker produktene til Rotpunkt er ikke bare den solide kvaliteten og det gjennomtenkte designet, men kanskje aller mest den bærekraftige tankegangen, som er helt unik i markedet.
– Rotpunkt har valgt å gå den bærekraftige veien i mange år, sier Morten, og legger til at begge fabrikkene deres per 2020 er 100 prosent Co2-nøytrale, og at de går over til utelukkende grønn energi i 2021.
Det miljøvennlige fokuset styrkes blant annet med en helt ny generasjon sponplate, som benyttes i produksjonen av kjøkkenskrog. Rotpunkt er helt alene om de klimavennlige sponplatene som både er FSC-merket, Cradle to cradle-sertifisert og svanemerket. Dette sikrer dem et solid dokumenterbart konkurransefortrinn i privatmarkedet, men ikke minst for utbyggere som ønsker en grønn standard i sine prosjekter.
– Denne grønne bevisstheten hos Rotpunkt startet allerede for 4-5 år siden. Man kan gjerne si at de var litt forut for sin tid når vi ser viktigheten av dette fokuset i dag, sier Johnny engasjert.
– Det gjør at når vi når står her i mars 2020, så er det veldig mange av våre konkurrenter som begynner med disse tankene først nå – og de har en lang reise foran seg!
Morten nikker enig mot sin kollega. Han forteller at stadig flere kunder finner veien til Rotpunkt utelukkende fordi de vil ha et miljøvennlig kjøkken, noe som omtrent aldri skjedde for et år tilbake.
– Vi er det grønne valget, påpeker Morten og smiler.
Veien til prosjektmarkedet
Som lederne i Rotpunkt forklarte tidligere, så ønsker de å få et solid fotfeste i prosjektmarkedet. Fokuset er aktører som ønsker å bygge grønt med kvalitet til en konkurransedyktig pris. Johnny forteller at butikkene selv håndterer det lokale prosjektmarkedet for små og mellomstore prosjekter med støtte fra sentrale ressurser. Større prosjekter settes opp med eget prosjekt-team.
Rotpunkt kjøkken har høy kvalitet, som gir lengre levetid. For prosjekter i utleiemarkedet gir dette en lavere vedlikeholdskostnad, men også totalkostnad fordi man ikke behøver skifte innredning så ofte som ellers – noe som i seg selv også er mer bærekraftig.
– Våre skrog og fronter har lengre levetid enn bransjen generelt, og vi tilbyr 26 forskjellige farger på skrogene og mer enn 300 farger på frontene – mix & match uten tillegg i prisen, fastslår Johnny.
Opplevd kvalitet
Kundeservice står selvfølgelig også svært høyt på lista når Rotpunkt skal slå ut vingene og bli landsdekkende. Når de tegner kjøkken for kundene er det individualitet som er nøkkelen til fornøyde kunder.
– Vi bestreber oss på å realisere kundens drømmer. Med Rotpunkts store modellprogram kan du få det du drømmer om til både kjøkken, bad og garderobe. Vi ønsker å være best på service hele veien frem til kjøkkenet henger på veggen og alle er fornøyde. Vi anstrenger oss veldig for å gi kunden det lille ekstra.
– Vi skal lage et mesterverk for hver eneste kunde, lover Johnny og smiler.