184021W3184021W2184021W1184021W1184021W2184021W8184021W6184021W7184021

Koch Kjøpesenter effektiviserer handleturen for kundene sine

Koch Kjøpesenter i Bodø sentrum, gjør det lett, moro og enkelt for kundene sine på handlerunden.

– Det er ikke lange avstander fra butikk til butikk, det effektiviserer handlingen. Og siden vi ligger midt i sentrum kan man fylle dagen med noe annet enn å bare handle, smiler Morten Koch, senterleder på Koch Kjøpesenter.


Midt i Bodø sentrum i tilknytning til Glasshuset, ønsker Koch kundene sine velkommen til en høst fullspekket med nyheter på Koch Kjøpesenter. Shopping, mat og kultur går hånd i hånd når han planlegger kalenderen for i høst og det kommende året.


– Ja, det er ganske mye som skjer hos oss - og ikke minst i Bodø sentrum i høst. Vi har «kulturnatta», Black Friday og julemarked, så det er nok å henge fingrene i på aktivitetssiden nå i høst, forteller Koch. 


Med ny profil og utvidelse av kjøpesenteret, går senterleder Koch med andre ord en lys høst i møte nå i mørketiden. 


– Nå kan vi tilby kundene våre en større bredde enn tidligere. Vi får apotek, frisør, to nye spisesteder og flere klesbutikker, kan senterlederen avsløre.


– Dessuten flytter Elkjøp Phonehouse snart inn, og vi holder på med å fylle opp noen tomme lokaler med nye butikker.


Tar seg god tid til kundene
Bransjemagasinets utsendte tar seg en liten gåtur inne på kjøpesenteret, og langs veien gjennom det moderne senteret blir vi kjent med flere serviceinnstilte og engasjerte butikkmedarbeidere. 


Morten Norlid er den første vi møter. Han tok kontakt med Koch for en stund siden med en drøm om å starte egen butikk, og driver i dag den populære klesbutikken Springfield. Han forteller at selv om klærne han selger er preget av sommer og varme, får butikken likevel inn et stort utvalg av varme vinterklær for norske forhold.

– Springfield er et spansk merke, som er ganske nytt i Norge. Selskapet er veldig stort utenfor Norge, og har eksistert i Europa i 30 år. Vi har en mote som ikke alle andre har, og man ser det på detaljer og print at det ikke er et skandinavisk merke. Vi får selvfølgelig inn dunjakker, vinterjakker, ullgensere, luer og skjerf - hele pakka, for å passe det norske markedet, smiler Norlid.


Turen går videre til den veletablerte kleskjeden B-Young, der vi slår av en prat med en blid daglig leder som har en stor kjærlighet for jobben sin.

– Jeg har jobbet her i fem år, og trives veldig godt med det! Jeg tar meg god tid til å hjelpe alle kundene som kommer inn og liker når kundene blir fornøyd, forteller Kristine Lillegaard. 


Det er alle aldersgrupper som tar turen innom B-Young, og Lillegaard er spesielt glad for at hun får gå på messer og plukke ut vareutvalget til butikken sin helt selv. 


– Det viktigste for meg er at jeg når ut til alle! Og vi har alt, til og med sko, forteller hun. 


Selv om det for oss andre er høst, har den daglige lederen på B-Young blikket rettet mot de kommende vårtrendene. Bootcut, culottebukser og dyremønster, vil bli det heteste på motefronten for kvinner i 2019, skal vi tro Lillegaard. Hun utdyper:


– Bootcut er bukser med sleng som var «in» for lenge, lenge siden. Culottebukser er store, vide bukser som er litt kortere i lengden. Og så har vi dyreprinten; det skal være leopardmønster på alt. Jeg har hatt kunder som sier at «jeg skulle aldri ha kvittet meg med garderoben min for 20 år siden, for det kommer jo tilbake!» ler Lillegaard.


Lokale delikatesser
På Koch Kjøpesenter bugner det dessuten av delikatesser. Hos dagligvarebutikken Eurospar, er fokuset stort på lokale leverandører og matvarer av ekstra fin kvalitet. 


– Eurospar er så flinke til å satse på lokale leverandører. Det er veldig artig for kundene også, sier Mats Breivik, ferskvaresjef ved Eurospar.


Han har stått bak ferskvaredisken til Eurospar i fire år, og synes det artigste med jobben sin er å hjelpe kundene.


– I ferskvaredisken her, får folk velge selv hvilke kjøttstykker de vil ha. Så får de god hjelp bak disken til å sette sammen en middag. Det er gode råd over hele linja, sier ferskvaresjefen med et smil. 


Lammesesongen har så vidt rukket å starte, men ferskvaresjef Breivik er allerede travelt opptatt nå om dagen med å stykke årets lammeslakt.

– Ja, lam er det store! Vi får inn hele slakt og parterer etter hva kunden ønsker. Vinneren er den som selges i løsvekt, der kundene får se stykkene selv. Og lammelår er selvsagt en klassiker, den skal alle ha, avslutter Breivik. 


Populær nisjebutikk

Siste stopp for oss på Koch Kjøpesenter, er hos Gulating Ølutsalg. Den tidligere kokken Tom André Rekdal, er ansvarlig for driften av ølutsalget, og brenner for håndtverksøl fra norske mikrobryggerier.


I tillegg til å være et ølutsalg, gir han samtidig gode råd og veiledning til hjemmebryggeren, og selger også råvarer til brygging.  

– Vi ønsker å få frem små bryggerier som ikke får plass hos de store kjedene. I utvalget vårt er nok 90 prosent fra norske mikrobryggerier, forteller han.


Nå i oktober var det ganske nøyaktig ett år siden ølutsalget slo opp portene, og Rekdal merker godt til den store interessen for smaksrikt øl.


– Det har tatt helt av, og er fortsatt veldig populært! Masseprodusert industriøl smaker jo ikke like mye som håndtverksøl. 


– Nå på høsten selger vi mye av mørkt øl. Folk skal ha mørkt øl ved mørke tider, og lyst øl på sommeren, smiler Rekdal. 


Med alt på ett sted, kan du med andre ord handle alt du trenger på Koch Kjøpesenter - alt for at du som kunde skal få en så behagelig shoppingopplevelse som mulig.  

Les mer...

2018-10-08 14:00

184052w2

Utmerker seg i et mettet marked

Artikkel Mikrobryggeriene har siden starten på 2000-tallet leitet seg frem langs hele Norge. I dag finnes det nesten for mange mikrobryggerier. – Skal du overleve i dette markedet her må du ha noe unikt, og du...
183079W1

Vet du hemmeligheten bak en perfekt pizzabunn?

Artikkel Da Det Norske Bransjemagasinet møtte produktutvikleren til Westend Bakeri, fikk vi svaret på gåten: Hvordan lager man egentlig den perfekte pizzadeigen?

    Faktaruta

    • Koch kjøpesenter
    • Epost
    • Hjemmeside
    • Telefon:
      90030424
    • Adresse:
      Sjøgata 5
      8006 Bodø
    IMG_3765

    Jakten på naturlig skjønnhet

    Jan Thomas tar oss med på reisen til godt selvbilde og velvære

    Ann-Kristin-Ytreberg-3

    Redder miljøet - én bedrift av gangen

    Bedrift for bedrift, jobber stiftelsen Miljøfyrtårn seg fremover – eller tilbake, til en grønn planet.

    Norskkunsthandverk

    Norsk design – en kulturarv av de sjeldne

    Designbutikken Norway Designs i Stortingsgaten 28 i Oslo, selger nordiske småskalaprodukter - i stor skala. Norway Designs vil at vi omgir oss med norske kvalitetsprodukter, og har en god forklaring til hvorfor.

    Arkiv