184057w1184057w5184057w6184057w3184057w4184057w2184057w8

Gjenreiser Bodø som fiskeriby med innovativt prosjekt

– Vi vil at hvitfisknæringa skal komme seg opp på lik linje som laksenæringa, sier Hanne Fagertun i Salten Fiskeindustri AS.

Hanne Fagertun er salgs- og markedsansvarlig i det nyetablerte konsernet Salten Fiskeindustri. Hun har hvitfisken i sitt hjerte, og er som hun selv uttrykker - født midt i matfatet, på Værøy. 


– Jeg har jobbet på fiskebruk i flere år, og har også hatt hyre på en fiskebåt, og jeg koser meg når jeg får ta i fisken! 

Fagertuns entusiasme for emnet, er smittende. Hun forteller om den markante endringen i fiskerinæringen langs hele kysten i Nordland der det er for lite foredling på landsiden i de små kystsamfunnene, som har ført til en nedgang i antall arbeidsplasser i fiskebruksnæringen. 


– Det er mange steder ikke grunnlag for helårsdrift da de store volumene føres på land under vinterfisket, forteller Fagertun.


Derfor bestemte flere hoder seg for å gå sammen om en felles målsetning: å gjenreise Bodø som fiskeriby og ta opp tråden der Ragnar Schjølberg slapp i sin tid. Det hele begynte egentlig med Taste of North, som er lokalisert på Korsnes i Tysfjord. På et lunsjmøte med Sigurd Rydland som er sjef for Taste of North, og Per Ståle Lundbakk, tidligere eier av Maxmat Eiendom, lurte de på hva de kunne gjøre sammen. De fant ut at de ville gjøre noe innen hvitfiskindustrien, og det ble derfor naturlig å prøve å gjenreise Bodø som fiskeriby. 


184057w5


– Det er veldig viktig for både Sigurd og Per Ståle, å holde liv i disse små samfunnene, utdyper Fagertun. 

Salten Fiskeindustri er enkelt forklart et konsern med tre datterselskaper. Ved fabrikken i Tysfjord; Taste of North Drift, blir det produsert lutefisk, klippfisk, og hvitfisk-produkter. Bodø Fiskemottak er relativt nyetablert, og tanken bak selskapet er å være selvforsynt med råstoff og produsere saltfisk som skal leveres til et tredje datterselskap; Nordnorsk Klippfisk Kompani. 


– Nordnorsk Klippfisk Kompani vil være i drift fra 1. januar 2019, og vil drive med volumproduksjon som går til eksport av klippfisk, forklarer Fagertun.


Med tiden ønsker de å vokse til rundt 100 ansatte, og jakten på personer med riktig kompetanse og stor driv, er allerede i gang.


– Vi vil at hvitfisknæringa skal komme seg opp på lik linje som laksenæringa. Men vi trenger kompetansen.

For å promotere hvitfiskens gode kvaliteter, har innovatøren og Taste of Norths daglige leder Sigurd Rydland, kommet på en genial idé for å bedre populariteten til blant annet lutefisken.


184057w2


–  Sigurd mener vi skal utvikle oss og ha innovasjon. Det er vanskelig å innovere med lutefisk, men han har funnet ut at det kan være vanskelig for en stor restaurant å få jevn kvalitet på alle lutefisk-stykker. Du har loin-stykket på fisken som blir fast, mens spor-stykket blir bløtt. Da får man noen misfornøyde kunder, mens andre blir kjempefornøyd. 


Tanken er den at om vi produserer loin-stykker kun av den tjukkeste delen på fisken, med fastvekt, så får alle får like store stykker og jevn kvalitet! Det garanterer fornøyde kunder - så fremt man liker lutefisk, da, smiler hun. 


Det er med andre ord innovasjon som er nøkkelordet når Salten Fiskeindustri skal forbedre fiskerinæringen i nord, og etter møtet med Fagertun er vi helt overbevist om at Bodø igjen vil bli kjent som den fiskeribyen den engang var.


– Vi vil at Norges land skal få opp øynene for fisk. Vi har en visjon om å ha én nyhet i året, og gjøre det lettvint for folk å spise mer fisk, avslutter hvitfiskens talsperson, Hanne Fagertun. 


184057w3

Les mer...

2018-10-18 15:15

185032w6

Alt til din hudpleiesalong på samme nettside

Artikkel Spar både tid og penger hos totalleverandøren Hudpleiegrossisten AS der du finner det siste av både produkter og apparat innen bransjen. - Vi jobber kontinuerlig for å kunne tilby alt til din salong.
185025w3

En skjult perle i Austefjorden

Artikkel Ute etter en autentisk norsk kulturopplevelse? Josybuda på Sunnmøre er en restaurert gård fullpakket med historie og kultur i form av både mat og opplevelse blant Austefjordens majestetiske fjell.

    Kontaktinformasjon

    Ann-Kristin-Ytreberg-3

    Redder miljøet - én bedrift av gangen

    Bedrift for bedrift, jobber stiftelsen Miljøfyrtårn seg fremover – eller tilbake, til en grønn planet.

    IMG_3765

    Jakten på naturlig skjønnhet

    Jan Thomas tar oss med på reisen til godt selvbilde og velvære

    Norskkunsthandverk

    Norsk design – en kulturarv av de sjeldne

    Designbutikken Norway Designs i Stortingsgaten 28 i Oslo, selger nordiske småskalaprodukter - i stor skala. Norway Designs vil at vi omgir oss med norske kvalitetsprodukter, og har en god forklaring til hvorfor.

    Arkiv