185011w3185011w1185011w2185011w4

Frisøren som klipper med hjertet i hånda

– Mange har sagt til meg: du har hjertet ditt i henda dine, du! Det har nesten blitt et kjennetegn.

Therese Hoff har vært frisør i 23 år, og klipper hår med stor kjærlighet for frisørfaget og kundene sine.


– Jeg startet for meg selv for ti år siden, og har vokst ganske raskt. Det var ikke meningen at jeg skulle bli så stor, jeg skulle bare gjøre det jeg elska! Og nå har jeg altså vært frisør i 23 år, sier Therese Hoff med et varmt smil. 


Therese Hoff dame- og herrefrisør ligger sentralt i Fredrikstad, men ryktet om salongen har spredd seg langt utenfor Fredrikstads bygrense. Salongen er vakkert innredet, for en innbydende, eksklusiv og profesjonell opplevelse. Hos Therese Hoff, hennes tre frisører og to lærlinger, blir du både ivaretatt og sett.


– Kundene føler seg veldig trygge hos oss og de stoler på kompetansen vår. Mange av dem har gått hos meg i 23 år, og de vet at jeg holder ord. Vi som jobber her samarbeider ofte med hverandre, og om vi for eksempel er usikre på om en farge er rett for kunden, så spør vi hverandre. Da føler kunden seg sett.


– Og så tror jeg de synes det er litt morsomt å være hos oss. Det er mye latter her - vi ler mye! Vi har mye selvironi og byr på oss selv, smiler Hoff.


185011w1


Helhetlig skjønnhetstilbud

I tillegg til dame- og herreklipp, tilbyr Therese Hoffs salong et bredt spekter av tjenester innen skjønnhet. Hoff er nemlig utdannet makeup-artist, og utfører makeup ved spesielle anledninger som bryllup og fest. I eget rom, men i samme lokale som frisørsalongen, kan du dessuten få fikset neglene dine, bleket tennene, vedlikeholde brunfargen og få lange øyevipper. 


– Vi har litt å by på, fastslår den blide frisøren, som legger til at de gjør mye brudstyling i salongen.


Det er hovedsakelig kvinner fra 20 til 60 år, som besøker Hoffs salong flittigst. Hoff har vært vitne til hvordan trendene har endret seg i løpet av de mange årene hun har jobbet som frisør. Før gikk man gjerne til frisøren og fikk stylet håret sitt før en tur på byen, men i dag finner man haugevis med inspirasjon og et flust med gjør-det-selv-videoer på sosiale medier, kun et tastetrykk unna. Likevel er det mange som kommer til den dyktige frisøren for tips, råd og en prat om de nyeste trendene. 


– Jeg er medlem i noe som heter «Intendenser; et kurs som leverandørene arrangerer årlig. Det er helt fantastiske kurs, der man lærer masse om nye trender, moter og kommende produkter. I juni var jeg på kurs i Los Angeles, og da fikk jeg lov til å være med på noe hemmelig som kommer ut i mars neste år. Det består av fire produkter som forsegler, forebygger og reparerer samtidig! Jeg testet det, og det var som å trylle bort alt ødelagt hår, sier hun engasjert.


Store på hair extensions

Hair extensions er noe de satser stort på i salongen, og derfor har alle frisørene tatt eksamen i hair extensions. Håret de bruker er alltid ekte, men Hoff, som selv importerer en del hår, forteller oss at det florerer en del misforståelser om det populære extensions-håret. 


– Mye av håret kommer fra India, der folk klipper av håret for å selge det. Mange tror de gjør det under tvang, men det er ikke sant! I India tror man at man på evig liv om man barberer av seg håret på hodet.


– Det indiske håret er veldig tjukt, og passer best dem med fyldig hår. Vi har også skandinavisk hår fra Hair Talk, som passer til dem med en tynnere hårkvalitet.


For at hair extensions skal holde lenger, er det viktig å være nøye med vedlikehold og pleie det godt. Ved å flette det om natta og passe på å ikke få balsam i hårfestene, kan du forlenge levetiden til håret betraktelig.


185011w4


De nyeste trendene og «west coast-lugg»

Frisøryrket er veldig preget av det som er trendy akkurat nå. Det som er vist hos influencere på sosiale medier og de hotteste kjendisene i USA, påvirker igjen hva som er på moten her hjemme.


– Akkurat nå er det mange som følger etter Kim Kardashian. Klipper hun seg, så skal alle klippe seg. Bleker hun håret, følger alle etter. På herresiden er det David Beckham som er det store forbildet. Men jeg er veldig opptatt av at ikke alle skal bli like! Alle har en forskjellig ansiktsform, så jeg liker å klippe etter hva du kler - ikke etter motebildet. Det er viktig for meg at du skal ha noe som passer deg. Ikke bare at du skal følge moten, presiserer Hoff.


Ifølge Hoff er det lugg som er «in» akkurat nå. Lugger i alla varianter - korte som lange.

– Det er veldig populært med «west coast lugg», litt rufsete som de hadde mye av i cowboytida. Håret skal ikke være så langt, og det skal være farget i varme, myke toner - ikke «granny gray», som har vært så populært. Fargeteknikken «balayage», har tatt helt av. Det er en mykere utgave av «ombre», der det er mørkere på toppen og lysere nedover.


Hoff leser mye magasiner og bruker Instagram for å oppdatere seg på nye trender. Hun har sponset bloggeren Eirin Victoria i seks år, og har fått flere nye kunder takket være henne.


– Men det aller beste er når kundene kommer til meg og vil fornye seg helt og jeg får lov til å gjøre hva jeg vil. Når de sier til meg: gjør hva du vil, du, så er det en enorm tillitserklæring!

 

185011w2

Les mer...

2018-11-19 12:30

185041w1

Allergi blant barn og unge skyter til værs

Artikkel Dette sier Norges Astma og Allergiforbund om den stadig økende forekomsten av allergier, og hvordan vi med enkle grep kan unngå at flere blir syke.
185064w4

Individuell og resultatorientert hudpleieveiledning på nett

Artikkel Hudpleieren Line-Therese Røstad driver nettbutikk og salong, og tilbyr noe så sjelden som en kostnadsfri og helt uforpliktende hudkonsultasjon over nett.

    Kontaktinformasjon

    • Therese Hoff Dame og Herrefrisør
    • Instagram
    • Facebook
    • Telefon:
      69311957
    • Adresse:
      Nygaardsgata 23,
      1606 Fredrikstad
    IMG_3765

    Jakten på naturlig skjønnhet

    Jan Thomas tar oss med på reisen til godt selvbilde og velvære

    Norskkunsthandverk

    Norsk design – en kulturarv av de sjeldne

    Designbutikken Norway Designs i Stortingsgaten 28 i Oslo, selger nordiske småskalaprodukter - i stor skala. Norway Designs vil at vi omgir oss med norske kvalitetsprodukter, og har en god forklaring til hvorfor.

    Ann-Kristin-Ytreberg-3

    Redder miljøet - én bedrift av gangen

    Bedrift for bedrift, jobber stiftelsen Miljøfyrtårn seg fremover – eller tilbake, til en grønn planet.

    Arkiv