183074dw183074o183074d183074183074p

Bransje i rask utvikling og endring

Produksjon av skilt og reklamemateriell er et fag som er i rask modernisering og digitalisering, noe bedriften DigiPrint AS erfarer.

Skilter, bildekor, reklamemateriell, industrimerking, digitalprint, etiketter, messeutstyr, flagg, bannere – listen på hva DigiPrint AS kan levere, er nærmest endeløs. Det er utfordrende å kunne produsere og ha fagkunnskap på alle disse områdene samtidig, også fordi utviklingen av produksjonsteknologien går raskt.


–  Vi startet opp i 2009 og drev først kun med silketrykking, som fort ble en utdøende bransje. Derfor ble det tidlig en dreiing mot heldigital hverdag, forteller André Johannessen, daglig leder i DigiPrint AS.


Selskapet het først Lacca Spesialtrykk, så BK Profilering AS.  Da de flyttet i nye og større lokaler i år, ble det nok et navnebytte.


– Det nye navnet signaliserer at vi nok en gang moderniserer og bredder maskinparken og kompetansen, bedyrer Johannessen.

Det er både kapital og plasskrevende å drive produksjon i denne bransjen. Derfor velger mange aktører å produsere noe selv, og kjøpe resten av andre underleverandører. DigiPrint AS staser på egen produksjon, der de selv tidligere måtte kjøpe ferdige produkter for videresalg.


183074o


– Det gjør at vi kan produsere og levere det meste på kort tid, i norsk kvalitet. Som i andre bransjer, blir det stadig kortere leveringstider. Ved å ha produksjonen i eget hus, klarer vi å levere raskere og mer presist, sier Johannessen.


– Lysskilt, reklameskilt, belysning og LED-lys, det produserer vi nå selv. Før kjøpte vi mye av dette i Baltikum, som mange andre i bransjen gjør. Men nå produserer vi 100 prosent i eget hus og selger også til andre forhandlere. Der går vi mot strømmen, smiler han.


–  Det andre store satsningsområdet vi har nå, er at vi produserer klistremerker og etiketter på rull.
I fremtiden vil salget av klistremerker og etiketter stå for halvparten av det totale salget.


De fem ansatte i DigiPrint AS har alle høy kompetanse om materialer og materialenes ulike egenskaper, og ikke minst hva du bør bruke til hvilket formål. Nettopp derfor utmerker de seg ekstra godt på spesialmerking.


– Vi leverer blant annet merking og skilting til medisinsk utstyr, kjemiindustrien, offshore, subsea, passasjerbåter og sveisebransjen. Og da må du kunne litt om materialenes egenskaper, og ikke minst om kravene merkingen må tilfredsstille for å kunne brukes i de forskjellige miljøene.

En hverdag som er kunnskapskrevende og krever en del avansert utstyr, gjør også at de har en veldig spredt kundemasse, fra små til mellomstore kunder.


–  Vi er gode på problemløsning. Om kunden har et behov som er litt utenfor normalen, da må vi finne ut om vi kan lage et produkt som tilfredsstiller kundens behov ut i fra maskinparken vi har tilgjengelig, sier Johannessen.


På spørsmål om hva selskapet vektlegger, kommer svaret raskt:

– De gamle og enkle prinsippene! Punktlighet, kvalitet, service og fagkunnskap, sier den daglige lederen med et smil.


183074d

Les mer...

2018-06-18 14:30

183090n

Først i Norge på oppdrett av stør

Artikkel Polarfisk AS ønsker å sette Nord-Norge på kartet gjennom å oppdrette størfisk med produksjon av rogn som foredles til ekte kaviar. Selskapet søker nå investorer for å nå sitt mål.
183086n

Etisk gourmetkaffe rett hjem

Artikkel Stavanger Kaffebrenneri har plukket ut det beste fra kaffebeltet rundt Ekvator som kan bestilles rett hjem. – Vi brenner for økologisk dyrking, etisk handel og tilbyr kaffe av håndverksmessig standard.

    Faktaruta

    IMG_3765

    Jakten på naturlig skjønnhet

    Jan Thomas tar oss med på reisen til godt selvbilde og velvære

    Ann-Kristin-Ytreberg-3

    Redder miljøet - én bedrift av gangen

    Bedrift for bedrift, jobber stiftelsen Miljøfyrtårn seg fremover – eller tilbake, til en grønn planet.

    Norskkunsthandverk

    Norsk design – en kulturarv av de sjeldne

    Designbutikken Norway Designs i Stortingsgaten 28 i Oslo, selger nordiske småskalaprodukter - i stor skala. Norway Designs vil at vi omgir oss med norske kvalitetsprodukter, og har en god forklaring til hvorfor.

    Arkiv