– NICHE er bygd opp av fem grunnleggende fundamenter, sier daglig leder Lars Erik Østbye.
Han ramser opp:
– Teknisk utstyrt storkjøkken, interiør til restaurant, hotell og kontor, utemøbler og servering til restaurant og hotell, småutstyr som glass, bestikk og porselen til restaurant og hotell – og design og levering av komplette kontorinnredninger.
Født og oppvokst i bransjen
NICHE Norway AS har sin base på Barkåker i Tønsberg, og kan dessuten tilby interesserte kunder et innblikk i hva de kan levere gjennom sitt innholdsrike showroom på Nauen industriområde.
De er et business to business-relatert firma som etter Østbyes egne ord, selger alt som trengs til restaurant, hotell og kontor. I 2019 kan de feire 10 år, og det er slettes ikke uten grunn at det vanker storfeiring av 10-årsjubileet.
– Det har vært mange timers arbeid og mye satsing for å få det til å fungere, og det var ikke lett å starte dette selskapet midt i finanskrisa, sier Østbye med et forsiktig smil.
– Jeg er født og oppvokst i bransjen. Min farfar startet i denne bransjen i 1948, og jeg jobbet i familiebedriften frem til 2007. Deretter startet jeg et konsulentselskap for onshore-industrien der jeg jobbet med bespisnings- og mannskapsrigger, forteller han.
Stein for stein
Østbye kunne ikke bedt om en bedre start, men suksessen ble kortvarig. Finanskrisen slo til som en bombe i 2008, og kunder trakk seg ut. Nå ble han nødt til å gå i tenkeboksen for å finne ut av hvordan veien videre skulle se ut.
– Da satte jeg meg på et fly, reiste rundt i Europa og begynte å sy sammen det selskapet jeg sitter med i dag. Jeg gjorde avtaler, reiste hjem og formet grunnpilarene.
Tid, penger og store investeringer ble brukt på å sparke i gang et nytt firma helt fra bunn. Bankene var lite samarbeidsvillige midt i finanskrisa, noe som krevde store summer fra Østbyes egne lomme.
– Da jeg tok julefri høsten 2009 var det ikke store summene på kontoen for å si det sånn. Da hadde jeg allerede bestilt en katalog på 50 sider som kostet en kvart million. Det var satsing i høye bauer og kanter, sier han lattermildt.
Men da katalogen kom ut i januar 2010, gav det umiddelbart effekter. Da året var omme viste bokføringstallene ti millioner kroner i omsetning, og Østbye hadde endelig økonomi til å videreutvikle selskapet og ansette folk.
– Og vi var faktisk den første i Norge på nettbutikk i Horeca-bransjen! Det er noen som sier de var før oss, men det var dem ikke, smiler han.
– Vi satser fortsatt veldig på netthandel til firmaer - såkalt B2B, og i år har vi også lansert nettbutikk i Sverige, kan han fortelle.
Skreddersydde løsninger
Kjernevirksomheten til NICHE er produkter rett fra produsent, til markedsledende priser. Når en restaurant setter NICHE på jobben med å skreddersy deres restaurantvirksomhet, er de i særs gode hender. De begynner alltid med en felles brainstorming sammen med kunden, der de får svar på grunnleggende fakta før de går til verks. Kartlegging av absolutt alle behov fra a til å – fra meny til konsept, mat og antall sitteplasser, inngår alltid i grunnkonseptet.
– Da finner vi ut av hva som er profilen deres; vi tenker ut farger og spesifikasjoner, og 3D-visualiserer prosjektet. Deretter tegner vi kjøkkenet og priser prosjektet til kunden.
NICHE har sine egne interiørarkitekter som designer, tegner og utvikler for kunden, og har dessuten datterselskapet NICHE Bygg og Montasje til rådighet, som tar seg av hele entreprisen. De er et fremoverlent selskap med en svært engasjert og positivt innstilt daglig leder, som mener at digitalisering er nøkkelen til effektivisering. Det er jammen ikke rart at de er blitt Gasellebedrift to ganger på rad.
– Vi har et bredt spekter av produkter i produktkatalogen, og vi jobber kun med europeiske, anerkjente produsenter. På møbelfronten jobber vi med de største i markedet, fastslår Østbye.
Han er stolt av at NICHE har ett av de største lagrene i Norge innen restaurant og hotell. Det gjør det mulig å levere og bygge en restaurant på bare tre dager om ønsket skulle melde seg.
– Det er det få andre som kan! Vi kan levere alt av kjøkkeninnredning – helt komplett, for vi har alltid mye på vårt store lager.
– Kundene våre sier vi har veldig rask levering. Jeg fikk en tilbakemelding fra en kunde i Nord-Norge som sa at han fikk oppvaskmaskinen raskere enn han fikk patronene til skriveren, selv om de ble bestilt samtidig, smiler Østbye.