185048w5185048w1185048w6185048w7185048w2185048w3185048w4185048w8

Mineral makeup inspirert av norsk natur og nordlys

En uoppdaget perle: det norske makeupmerket COSMOBEAUTY utvikler og distribuerer pleiende mineralmakeup.

Fra bunnen av er Jeanette Hveding utdannet frisør, negledesigner og makeup-artist – og nå er hun drivkraften bak det norske makeupmerket COSMOBEAUTY. Tidligere har Hveding jobbet som selger innenfor et distribusjonsfirma, ved navn Frends, som tilbyr frisør- og salongvarer. Etterhvert ble hun en del av markedsavdelingen i det samme firmaet.


Hun forklarer at det var tilfeldigheter som førte til at hun ble «headhuntet» til stillingen i COSMOBEAUTY.


- For to år siden ble jeg kontaktet og fikk forespørsel om å bli daglig leder i COSMOBEAUTY. Jeg synes det var veldig spennende å skulle fronte ett av de merkene jeg hadde markedsført i distribusjonsselskapet, og drive et selvstendig selskap. Jeg var dog litt skeptisk fra å gå fra en 8-16 jobb med fast inntekt. Det krevde litt overtalelse fra mannen min og venneparet vårt, som vi nå eier og driver selskapet med. Men det er den beste avgjørelsen vi har tatt. 


COSMOBEAUTY er en liten familiebedrift, hvor Hveding driver selskapet med Christina Denice Wulff-Pedersen. Nylig har de også ansatt Charlotte Christiansen som fungerer som COSMOBEAUTY sin makeupartist og kursleder.


Ved overtagelsen kom de på et vis til dekket bord; men det gjensto å bygge opp merkevaren. COSMOBEAUTY hadde eksistert i hele ti år, men det hadde vært en sovende merkevare. 


Og nå var det på tide å våkne. 


185048w8


Hveding fant fort ut at en av hennes viktigste oppgaver kom til å være historiefortelling. Gjennom å fortelle den norske forbrukeren COSMOBEAUTY sine prinsipper og verdier, kunne mange bli interessert i det unike merket.


- COSMOBEAUTY skiller seg ut som et norsk makeupmerke. Produktene er inspirert av norsk natur og nordlys, og i produktutviklingen er det fokus på rene, nordiske råvarer som hovedingredienser.


Hveding ser en klar føring innenfor kosmetikk. Forbrukerne ønsker at dagens makeup skal være miljøvennlig, økologisk, ren og pleiende. Hun forutføler trendens oppstart på samme tidspunkt som da nordmenn ble mer opptatt av helse, kosthold og trening – og en ringvirkning av dette er at forbrukerne er mer opptatt av hvilke produkter de påfører huden. 


- Det er derfor vi i COSMOBEAUTY skaper pleiende produkter, som ikke bare er makeup.


COSMOBEAUTY sine produkter fungerer pleiende og skal være en del av hverdagen på lik linje som med hudpleie. Ingredienser som virker beroligende og fuktighetsgivende på huden, og som vil forberede hudens naturlige glød og energi.


Gjennom en tidligere makeup-kollega, skal COSMOBEAUTY sakte men sikkert, starte opp i Chicago i USA. Daglig leder understreker at dette er noe som skal utvikles på et langsiktig plan – steg for steg. I Chicago står bildet av Norge sterkt, og Hveding tror at den norske profilen kan være unik i forbindelse med markedsføring av COSMOBEAUTY i USA, både til forhandler og forbruker.


- Vi ser at vi vokser, både gjennom forhandlere og nettbutikken, poengterer hun.

185048w1


I produktsortimentet til COSMOBEAUTY finner man mange skatter: blant annet lipgloss, foundation, mineralpudder, mascara og makeupbørster. Bestselgeren, og den store kundefavoritten, Moist Foundation, er en kremete, pleiende og beskyttende foundation, basert på mineraler, som forbedrer hudens glød og utstråling.


Moist Foundation er designet for de utfordringene huden vår går igjennom, særlig på vinterhalvåret: dehydrert, tørr eller kombinert hud. Men den kan brukes av alle hudtyper. 


Moist Foundation finnes i fem farger, og COSMOBEAUTY jobber for å utvide sortimentet med tre nye farger. Ellers er også «Start Kit» en klassiker, forteller Hveding. Her kan de som ønsker å gi en gave eller bli kjent med COSMOBEAUTY, og få fem favorittprodukter til prisen av tre! Daglig leder forteller at dette også er en populær souvenir bland turister.


- Vår største kundegruppe er forhandlere på det profesjonelle markedet, i all hovedsak frisørsalonger som selger makeup, og hudpleiesalonger.


Hveding forteller at de allerede har en sterk kundebase i distrikt-Norge. Hennes opplevelse er at det er mange frisør- og hudpleiesalonger i distriktene som setter utrolig stor pris på deres tilstedeværelse og besøk ut av storbyene. Hveding beskriver denne gruppen som ekstremt lojale og faglig dyktige.


- En av styrkene våre er å lage spesialmateriale og skreddersydde produktpakker, så hver kunde får det de har behov for. Trenger forhandlerne våre for eksempel hjelp med kundekvelder og makeup-kurs for å skape aktivitet og inspirasjon, så stiller vi mer enn gjerne opp.


- Ja, da skjønner jeg at dere ikke har en 8-16 jobb lenger?


- Nei, ler Hveding. Det har vi ikke. Men vi er utrolig heldige og takknemlige for at vi har en jobb der vi kan bruke, og dele lidenskapen vår med andre lidenskapelige i vår bransje.


185048w4

Les mer...

2018-11-21 10:30

194015w2

Imøtekommer behovene til dagens bileier

Artikkel Utstyrt med smarte løsninger, vil Cars Software få forbrukeren til å skjønne at du ikke nødvendigvis behøver å oppsøke originalforhandleren når det kommer til garantiærender på bilen din.
194019w1

Derfor bør du gå i sømmene på skjønnhetsklinikken før du legger deg på behandlingsbenken

Artikkel Bransjemagasinet er på besøk hos Medisinsk Hudklinikk AS i Hamar; én av ytterst få medisinske klinikker med lang kompetanse og topp profesjonalitet.

    Kontaktinformasjon

    193w2

    Hytteliv på svenskekysten

    Idylliske Bohuslän lokker mange sol- og badelystne nordmenn over svenskegrensa – sommer etter sommer. Bransjemagasinet har pratet med to erfarne feriehus-meglere, som forteller at de stadig får henvendelser fra kjøpelystne nordmenn.

    67532874

    Et plantebasert liv: For dyrene, miljøet og helsen

    Bransjemagasinet har gått i dybden på det vegetariske kostholdet og hvordan et plantebasert kosthold påvirker dyrene, vår helse og vårt klimaavtrykk her på jorda.

    Arkiv