– Vi har vært gode på å ikke tukle med god kvalitetsmat og å holde på de uslåelige klassikerne, sier daglig leder Eva Marcussen Kongelf.
Kanda AS startet som en søsterbedrift i lokalene til Denja AS i Larvik. De hadde tidlig kontakter med Danmark hvor de oppdaget den originale wienertoasten, som allerede i 1976 ble begynt produsert hos Kanda.
– Jeg hadde sommerjobb hos Kanda og smurte toast manuelt, sier Kongelf.
Hun er selv tredje generasjon i bedriften, hennes bestefar hadde i utgangspunkt begynt som såpefabrikk i søsterbedriften. I dag har Kanda AS tre produksjonslinjer – dressinger og salat, burgere og kebab og en toastavdeling.
– Vi har utviklet linjene i takt med at vi har lyttet til forbrukeren og hengt oss på nye og spennende trender.
Hemmeligheten bak den populære wienertoasten er loff, spesialost, frokostskinke og et egenutviklet kryddersmør som gir den distinkte smaken. Av burgere og kebaber satser Kanda på rene råvarer, og de eneste ingrediensene som blir brukt i burgerne er storfekjøtt og salt.
– Vi har forsøkt å holde på kvalitetsproduktene hele veien. Det er den gode matopplevelsen vi vil fortsette å konsentrere oss om, sier Kongelf.
Blant nye produkter tilbyr nå Kanda en Homestyle Pepperburger og Chiliburger for de som vil prøve noe nytt, i tillegg til en ny linje med glutenfrie produkter og snart noen nye varianter av vegetarburgere.
– Vegetarburgerne er fremdeles på prøvekjøkkenet – vi vil forsikre oss om at de produktene vi går ut med er ordentlig godt, slik at det kan friste også de som kjøper den tradisjonelle burgeren samtidig som vi frister nye brukere.
Kanda har også et gående prosjekt som omgår bærekraftig mat. De lager retter av det som ellers ville blitt svinn, og de bruker emballasje av resirkulerbar og nedbrytbar materiale.
For få år siden gikk Kanda over til å bli grossistdistribuert. Nå tilbyr de sine produkter til både dagligvaremarkedet og storhusholdningsmarkedet.
– Nå kan man finne Kanda-produkter i et større omfang enn tidligere. Det er det som er vårt mål, og det vi jobber hardt for nå. Vi har planer og ønsker om en betydelig vekst også fordi vi har så mye å gå på geografisk som vi ikke har nådd frem tidligere, og vi mener at vi har litt å tilby, sier Kongelf.