Mikrogrønt er kanskje et ukjent fenomen for mange, men de vakre, smakfulle og næringsrike mikrogrønnsakene har allerede rukket å bli en stor favoritt blant norske kokker. Mikrogrønt må ikke forveksles med urter eller spirer, men befinner seg isteden midt på skalaen mellom spire og fullvoksen plante. Derfor inneholder mikrogrønt opp til 40 ganger mer næring enn fullvokste grønnsaker, og er dessuten en lekker smaksforsterker på tallerkenen.
Startet lokalt mikrogartneri
Mikrogartneriet Greens of Norway, dyrker mikrogrønt som blant annet sennep, koriander, erter, reddik, timian og solsikke i eget gartneri i Holmestrand. Holtet Gård Mikrogartneri AS ble startet av tre gründere i august 2022 – etter at daglig leder Gudmundur Einarsson ble fascinert over mikrogrønt-bevegelsen i USA.
– I Norge har vi latt logistikken styre oss, og vi transporterer grønnsaker med fly og båt istedenfor å tenke lokalt. Da jeg kom borti en diskusjon om produksjon av mikrogrønnsaker, ble jeg veldig fascinert, og har undersøkt hva de hadde gjort i USA, ikke minst produksjonsprosser sier Gudmundur. Jeg så på det norske markedet og så at det stort sett består av importerte varer, selv om det er varer som burde kunne produseres i Norge, forklarer han videre om hvordan det hele startet.
Gudmundur fikk med seg Knut M Kristoffersen, som hadde mye erfaring innen energisparing, og Glenn Smith, som hadde drevet med salg i en årrekke. Med ledererfaringen til Gudmundur, ble de en perfekt trio.
– Vi startet med å kjøpe en brukt kjøl som vi pusset opp og malte, og har utviklet et hyllekonsept for produksjon. Etableringen tok sin tid, og vi kom ikke i gang med salget før i slutten av november, forteller Glenn Smith, salgs- og markedssjef i Greens of Norway.
De hovedsakelige kundegruppene til Greens of Norway per i dag, er restaurant, catering og hotell – og responsen fra kokkene har vært overveldende de tre månedene det lille mikrogartneriet har vært i drift.
– Vi har besøkt rundt 45 restauranter og bedt om deres tilbakemelding, og vi har fått utelukkende positive tilbakemeldinger, som på smak, utsende, friskhet og ikke minst lokalt produsert. Vi har ikke fått en eneste tilbakemelding som ikke er positiv, og det er kjempegøy, uttrykker en tydelig stolt Glenn.
Appetittlig og næringsrikt
Mikrogrønt ser både appetittlig ut, samtidig som det har en intens smak som har en tendens til å forsterke andre smaker. Derfor brukes mikrogrønt hyppig av kokker og restauranter som krydder og garnityr.
– Mikrogrønt ser flott ut og smaker godt – til en rimelig penge. Det koster nesten ingenting per kuvert å løfte et måltid til å se enda finere ut og smake enda bedre, fastslår Glenn.
– Restaurantnæringen er en kundegruppe som etterspør dette produktet, legger Gudmundur til. De kjenner til det og vil ha det, og trenger ingen opplæring i hvordan det skal brukes, understreker han.
Greens of Norway har allerede rukket å bli en kjærkommen leverandør for flere faste kunder. Restaurantene setter ofte stor pris på at mikrogrønnsakene er kortreiste, og selv om mange restauranter er bundet til sentrale leverandøravtaler, kan de som oftest velge å handle av småskala-aktører.
Det kan dessuten ha mye å si for gjestene å ha tilgang til friskt garnityr ved et buffébord.
– Vi ser at flere hoteller setter frem mikrogrønnsakene, slik at gjestene kan tilsette det selv på maten. Det er absolutt i tiden, og selv om det er spesielle tider nå der alle sparer på utgiftene, så vil man ha det aller beste når man først tar seg råd til å gå ut å spise, poengterer Gudmundur og Glenn.
Opptil 40 ganger mer næringsinnehold.
De næringsrike mikrogrønnsakene åpner dessuten opp for en ny og svært viktig kundegruppe på sikt. Siden mikrogrønt inneholder opp til 40 ganger mer næring enn vanlige grønnsaker, er mikrogrønt et godt alternativ for sykehus, institusjoner og eldresenter, der fellesnevneren er pasienter som sliter med å få i seg nok næring.
– Man trenger ikke spise mer enn 220 gram mikrogrønnsaker i døgnet for å få i seg alle de næringsstoffene som kroppen trenger for å overleve. I tillegg er det ofte slik at mange sliter med dårlig matlyst og da hjelper det med mat som ser innbydende og delikat ut. Derfor mener jeg at neste steg er institusjoner og sykehus, fremholder Glenn.
Men inntil videre fortsetter Greens of Norway sin kulinariske reise i restaurantnæringen, der de allerede har opparbeidet seg et kjent navn.
– Det er utrolig gøy at restaurantene skryter så mye av det de får av oss. Når kjøkkensjefen fra en restaurant ringer til andre restauranter og sier at de må ta kontakt med Greens of Norway, så vet vi at vi har gjort noe riktig, sier Glenn med et underfundig smil.