På besøk hos Aktiv Eiendomsmegling Lyngdal/Kvinesdal forstår man fort hvor lidenskapelig opptatt disse meglerne er av yrket sitt. Faglig leder Bjørn Skjæveland og daglig leder Torstein Hellestøl snakker om kundene og kunsten å yte den beste servicen som om det var det viktigste i verden. Nettopp fordi det er det viktigste for dem.
- En meglers hverdag er i perioder veldig hektisk, og så er den roligere i perioder. Men generelt blir det mye jobbing. Om morgenen lager vi salgsoppgaver og drar på befaringer, og så har vi visninger på kvelden, forteller Hellestøl.
- Valg av megler er uhyre viktig. Det viktigste er kanskje å velge en megler som du får tillit til. En du tror kan gjøre en best mulig jobb for å oppnå den beste prisen, og et ryddig og effektivt salg. Det er en fallgruve å velge megler kun på pris. Som med det meste her i verden, får man det man betaler for. Om du betaler fem tusen kroner mer for en megler som du vet vil stå på og gi jernet for deg, så er det verdt det om du får hundre tusen kroner mer i økt salgspris. Så det lønner seg. Uten tvil! sier duoen engasjert.
Aktiv Eiendomsmegling Lyngdal/Kvinesdal samarbeider med Kvinesdal Sparebank, men understreker at de selger for alle banker i området. Det vil altså si at selv om du er totalkunde i en bank, kan du fortsatt bruke en uavhengig meglerkjede som Aktiv når du skal selge boligen din. Geografisk dekker de Lindesnes, Farsund, Lyngdal, Hægebostad, Kvinesdal, Sirdal og Flekkefjord. Her er det ikke bare privatkunder som får solgt eneboliger, hytter og leiligheter. Meglerfirmaet selger også alt fra store prosjektsalg og næringseiendommer, til landbrukseiendommer og tomteområder.
Erfaring fra Oslo
Meglerduoen ble opplært i Oslo, der de også jobbet flere år som eiendomsmeglere. Erfaringen fra Østlandet tilsier at klimaet var en god del tøffere der enn i Vest-Agder.
- Så lenge det er fast eiendom, gjør vi alt av kjøp og salg. Markedet i Oslo er knalltøft i forhold til konkurranse. Selv om det er mindre konkurranse her, så sitter det fortsatt i oss og gjør oss utvilsomt til mye bedre og skjerpede eiendomsmeglere som tilstreber å opprettholde høy kvalitet i ethvert valg vi tar på jobb. En viktig del på befaring ute hos kunden, er å vise hvordan de skal presentere boligen for at vi skal selge den. Vi bruker en svært dyktig fotograf og en god takstmann, og bruker mye tid på å utarbeide et solid prospekt. Sammen utgjør vi et team som har det som skal til for å gjøre et godt salg, legger Skjæveland til.
En salgsprosess starter vanligvis med at de får en henvendelse fra en kunde. Etter å ha inngått en avtale om befaring, rykker Skjæveland, Hellestøl eller kollega Mia Sangolt ut for å se på boligen. Under befaringen går de gjennom boligen sammen med kunden som skal selge. Meglerne forklarer deretter hva det koster å selge bolig, og de viser planene for hvordan de skal markedsføre boligen og hvordan de lager prospektet. Innen markedsføring kan de tilby det meste. Alt avhenger av hva kunden ønsker og hva som er nødvendig for det aktuelle salgsobjektet.
- I prosessen er det tre elementer som er viktig: markedsføring, visning og budrunde. Med markedsføring skal vi nå ut til alle som potensielt er interessert i boligen. Markedsføringen skreddersys for hver bolig. Som kunde skal man vite at vi har gjort alt vi kan for å få den beste prisen. Noe som skiller oss fra mange andre eiendomsmeglere, er at vi blir med fotograf og takstmann når de gjør sin del av jobben. Vår erfaring er at dette fører til en mye bedre salgsoppgave, i tillegg til at vi får bli enda mer kjent med boligen og kan svare på flere spørsmål på visning. Og det er viktig at kunden ser gjennom, godkjenner og kommer med innspill til salgsoppgaven før den går til trykking. Gjennom disse prosessene står vi igjen med det prospektet vi og kunden mener er det beste, og først da setter vi opp og kjører fellesvisninger før avsluttende budrunde.
Aktiv har de mest fornøyde kundene
Kjeden Aktiv har holdt til i Lister-regionen siden 2009. Fem år senere etablerte Skjæveland og Hellestøl Lyngdal-avdelingen i den nye handelsparken på Rom. Ifølge Norsk Kundebarometer har Aktiv Eiendomsmegling de mest fornøyde kundene for sjette året på rad. Hva ligger bak suksessen?
- Vi liker å jobbe mye, og det er en viktig ting. Når kunden ringer kl. 17, så er det ikke snakk om at han må ringe igjen i morgen. Selvfølgelig prøver vi å holde oss til vanlig åpningstid, men vi kan fint jobbe til sent på kvelden for å få gjort det vi skal og følge opp kunden. Det handler om å stå på, for det nytter ikke å gå hjem kl. 15. Ikke fordi vi har et mål om å bli størst, men fordi det er med på å opparbeide tillit fra kundene våre. Aktiv sier at vi skal megle frem våre verdier, og vi skal jobbe frem verdiene til kundene våre. Og det er det som er nøkkelen. Alle kan jo selge sin bolig, men vår jobb er å megle frem den best mulige prisen slik at våre kunder ikke bare får et ryddig og effektivt salg, men i tillegg tjener penger på å bruke oss.
Dersom det er noen som vurderer å selge boligen sin eller ønsker en verdivurdering, er det bare å ta kontakt. Så skal vi sammen finne den beste planen for boligen din.