– Jeg har tusenvis av farger, og lager helt individuelle fargepaletter til mine kunder, forteller Wenche Veiersted. Hun startet opp bedriften ”Authentic Image” i 2013, hvor hun hjelper mennesker med å finne klær i riktige farger og riktige snitt. Gjennom en individuell farge- og stilanalyse lærer kundene om sine spesielle egenskaper og om hvordan de kan fremheve dem på best mulig måte.
– Jeg tar hensyn til blant annet stemmen, som er en viktig del av ens personlighet, og som sier noe om hvor sterke fargene kan være. Hudens overflate spiller også en rolle. Den forteller meg hvilke stoffer og strukturer som passer, forteller Veiersted engasjert.
Hun utfører analysearbeidet både for bedrifter og privatpersoner. Arbeidet starter med at hun blander sammen en persons basis farger med akrylmaling. Her blander hun sammen undertonene i huden, samt leppe-, øye-, og hårfargen.
– En full fargeanalyse tar omtrentlig tre timer. Jeg føler dette er et viktig fagfelt, og jeg kan ikke gjøre noe halvveis. Jeg er for kvalitet og at det tar tid, forteller hun.
Metoden Veiersted bruker ble utviklet i USA i 1942. Selv har hun lang erfaring på feltet, ettersom hun er utdannet interiørarkitekt, med fire års utdannelse fra New York School of Interior Design. Hun har også drevet eget studio for farge – og stilkonsultasjon i Tyskland i en årrekke, før hun nylig startet opp på Jar. En tilleggsutdannelse i Transaksjonsanalyse fra Tyskland hjelper i arbeidet med mennesker og det handler om å skape en helhetlig harmoni hvor også personligheten spiller en viktig rolle.
– Jeg har et stort engasjement for faget og mener at klær kommuniserer. Ved et bevisst valg av farger, stil og materialer kan man skape en harmonisk helhet som uttrykker hvem man er, og viser fram ens mest attraktive side, avslutter Veiersted.