Bilhold handler om så mye mer enn det rent mekaniske: Når salget er over og kjøretøyet levert, begynner den viktigste delen av arbeidet for en bilforretning. Hver enkelt bilkjøper skal være svært fornøyd, ikke bare med selve bilen, men særlig med behandlingen og oppfølgingen, påpeker markedssjef Jarl Mortensen ved Møller Bil.
– Vi har salg, vi har leasing, og for oss er det viktig å finne riktig produkt til kunden. I dag finnes det så mange gode biler på markedet. Da er det ekstra viktig at kunden føler seg hjemme hos oss, sier Mortensen.
Det viktige førstetrinnet i forkant av bilsalget er å kartlegge kundens behov. Leveringstiden på en ny bil varierer ut fra om det er en modell som finnes på lager eller om den må bestilles fra fabrikk. Leveres den fra fabrikk, kan det ta fra to til to og en halv måned.
– Når vi setter opp bestillingen, ser vi når bilen blir produsert, slik at kunden vet når bilen ankommer. Deretter avtales leveringstidspunkt hvor vi setter av tid til en full gjennomgang av bilen sammen med kunden. Når kunden kjører herfra, skal han være trygg på at han har fått riktig produkt, sier Mortensen.
Med opp mot 20 prosent markedsandel er Volkswagen førende bilmerke i Trondheim i en bransje hvor konkurransen er hard. Det er nesten dobbelt så mye som nummer to. Møller Bil har mekanisk verksted med service og reperasjon, karosseriavdeling, ruteskift og dekkhotell og tilbyr shuttlebus inn til byen.
– Det skal være et enkelt og trygt bilhold hos oss. Vi holder kundene oppdatert gjennom post, mail og sms, og vi har en aktiv facebookside. Selv om vi er stor, skal kundene se at vi er en lokal aktør som de får et personlig forhold til. For oss handler bil om mennesker, sier Jarl Mortensen.