152066-KappCosta

Fra Nordkapp til Costa del Sol

Eivind Grønvold har arbeidet som journalist og grafisk designer, men helt siden 21-årsalderen har han hatt turbusskjøring som en trivelig hobbyjobb ved siden av. Midt på 90-tallet begynte han å arrangere reiser, og i 2008 etablerte han firmaet kappCosta AS og la ut på veien med egen turbuss.

I skrivende stund er selskapets buss nummer to under bygging, og Grønvold ser fram til å kunne møte kundene med topp moderne redskap. Kort eller langt, hjemme i Norge eller ut i Europa, kundens opplegg eller full pakke fra kappCosta: selskapet har stilt reisegaranti, og har dermed rett til å levere komplette reisearrangementer.

– På norske veier er vi godt kjent, ikke minst har vi hatt gleden av å kjøre hundrevis av utenlandske turister opp og ned langs den fantastiske vestlandskysten. Men vi har slitt asfalt så langt sør som til Barcelona; til Berlin og Krakow har vi vært mange ganger, og i 2013 kjørte vi nordmenn under ski-VM i Val di Fiemme.

Selv er Grønvold nylig tilbake fra en tur til Rena med elever fra Drammen videregående skole. Der fikk han godt skussmål fra elevene.

– Det var en som kom og sa: "Du er konge til å kjøre!" Sånt er jo trivelig å høre. Men det er klart, det er jo også sånn det skal være. Man skal tenke langt framover, kjøre jevnt og rolig, passasjerene skal merke minst mulig av bussens bevegelser. En jeg kjørte for tidligere lærte meg: "Du skal kunne sette en halvfull kaffekopp på dashbordet, og den skal det aldri skvulpe ut av!"

Kjører du turbuss, er den ene dagen aldri lik den andre. Du kommer deg ut, og du møter mye hyggelige folk. Men vinteren er en prøvelse: Én ting er at vinteren er lavsesong, men i tillegg kommer frosne dørlåser og lukelister, til tider også bunnfrosne toalettanker, og kjøringen er selvfølgelig også mer risikofylt på isete veier og i snødrev enn på fine sommerveier. Grønvold har en lenge hatt en idé om hvordan han skal unngå dette:

– Når høsten kommer har jeg tenkt at vi tar med trettitalls europainteresserte folk og kjører langsomt og rolig nedover mot Middelhavet. Tre uker skal vi bruke på turen, og ha opphold i Berlin, Praha, Bratislava, Budapest, Zagreb, Venezia, Carrara og Nice. Når disse reiser hjem kan vi ta imot nye grupper som kommer med fly til Nice, Barcelona eller Malaga. Vi kan legge opp turer med alt slags innhold: kultur, foto, team building, møter, kurs, vandringer, sykkelturer, golf… Og ved påsketider kan vi ta imot ei ny gruppe, for en like rolig og innholdsrik tur nordover igjen.

Og dermed er han også inne på tanken bak navnet som han etablerte turbusselskapet under:

– kappCosta? Det er både for å minne meg selv på at jeg skal kjøre tur, ikke transport, og at jeg skal kjøre i hele Europa, fra helt i nord til helt i sør. Derfor tok jeg slutten av Nordkapp og begynnelsen på Costa del Sol og laget navnet!

Les mer...

2015-04-07 13.15

bildetilartikkel1

Veien til drømmekarrieren

Artikkel Naviger jungelen av muligheter med en karriereprøve.
bilskadekvinesdal1

Profesjonell og rask bilskadehåndtering hos godkjent skadeverksted i Kvinesdal

Artikkel Bilskade Kvinesdal er utstyrt med moderne teknologi for å håndtere alle typer karosseri- og chassis-skader. For forsikringsselskaper utfører bilskadeverkstedet ulike reparasjoner og utskiftninger av bilglass,...

Kontaktinformasjon

article1

Beste stedene å campe i Norge

Norge er et campingparadis, med sitt dramatiske landskap og overflod av campingmuligheter. Enten du leter etter en avsidesliggende campingplass ved sjøen eller på fjellet, har vi dekket deg.

compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

Farvel til tradisjonell leksehjelp?

Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

hytte

Utnytt din gamle hyttes potensiale

Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

Arkiv