– Vi får ofte tilbakemeldinger som: ”Ja, dere har skjønt hvem vi er!”, sier Catharina H. Wedel Jarlsberg engasjert.
– Vi må spørre de riktige spørsmålene slik at vi forstår bedriftens utfordringer og mål og ikke minst målgruppe. Veldig ofte klarer vi å treffe en nerve hos kunden og det er fordi vi alltid baserer designet på bedriftens egen strategi, skyter Marianne Spernes inn.
Sammen utgjør de to kvinnene ”April Design AS” – et nystartet designbyrå med mål om å bidra til bygging av merkevarer gjennom design.
Etter flere års erfaring som designer, merkevare-rådgiver og etterhvert daglig leder hos designbyråer i Oslo, startet Wedel Jarlsberg April Design.
Hun fikk med seg Spernes på laget, og de to utgjør i dag et team proppfull av kompetanse. De har blant annet tidligere jobbet med designprosjekter for store, kjente selskaper som Yara, Vita, Ikea, Fiat og Nikita.
Hovedtanken bak navnet ”April Design” er at det symboliserer vårmåneden, hvor alt spirer og gror– en måned hvor det skjer en form for vekst. Vår jobber jo nettopp det: Å hjelpe selskaper med å fremme deres vekst og nytenkning, forteller Wedel Jarlsberg.
– Vi hjelper mange bedrifter med å modernisere sitt visuelle uttrykk. Mange lever med en utdatert logo, men kunne økt sitt potensiale ved å fremstå mer tidsriktig. Ofte er det små grep som skal til for gjøre merkevaren attraktiv.
– Vi tror at om en bedrift har et godt visuelt uttrykk, en rød tråd, gir det en boost både for medarbeidere og kundene, sier Wedel Jarlsberg.
De forteller at de alltid starter et oppdrag med et møte hvor man sammen med kunden kommer frem til premisser for oppdraget. Det kan være å finne den typiske målgruppen, analysere konkurrentene og bli kjent med bedriftens verdier.
– Vi arbeider tett med bedriftsledelsen, og er svært opptatt av å finne selskapets DNA før vi startet vårt arbeid med å utforme for eksempel en logo, andre visuelle elementer eller en nettside. Det er viktig at logoen fremstår riktig for kundene og differensierer seg fra konkurrentene. Og ikke minst skal logoen utstråle verdiene til selskapet, sier Spernes.
Logoen er en viktig brikke, men designbyrået tilbyr også design av andre tjenester som nettsider,visittkort, annonser, brosjyrer, magasiner, årsrap-porter og pakningsdesign