TAKKET VÆRE SÅ mye som 400 ansettelser i året, har Personal Utvelgelse AS (PU) utviklet gode verktøy og rutiner for å redusere bedrifters risiko i rekrutterings- og utvelgelsesprosesser. PU utvikler profiler og anbefalinger på grunnlag av grundig forarbeid som involverer dokumentkontroll, referansepunkter, intervju med verdi- og personanalyse og dybdeintervjuer, og de leveres med garanti.
– Vi er gode på å forstå hva kunden skal ha. Det er kombinasjon av bredde hos våre ansatte, forretningsforståelse for å skjønne hva ulike oppdragsgivere faktisk trenger, og et nasjonalt og internasjonalt nettverk i markedet, som gjør at vi finner de kandidatene som har den nødvendige kompetansen, forteller Terje Iversen, partner og daglig leder hos PU i Drammen.
For øyeblikket har PU omtrent 60 % av stillingene som ligger ute i distriktet, og ambisjonen er å bli det ledende rekrutteringshuset i Drammen innen sitt felt. Drammen er et spennende marked fordi veldig mange jobber i Oslo og vil derfor få redusert reisetiden betydelig.
– De senere årene har det vært stor etablering i distriktene, og vår jobb er på mange måter å hente folk tilbake fra Oslo-markedet inn til like spennende oppgaver lokalt. I hovedsak bistår vi våre kunder med to tjenester. Den første er en annonsert prosess – da ansettes bare de som søker. Den andre tjenesten er det vi gjør mest av, såkalt executive search, eller headhunting, sier bedriftsrådgiver i Drammen, Andreas Aaberg.
Ved slike ansettelser utvikler PU en kravspesifikasjon, og foretar et aktivt søk i markedet. Poenget er å skape et bredt heat av kandidater som er innenfor bedriftens kravspesifikasjonen. Viktig suksessfaktor for å lykkes bygger helt og fullt på kompetansen og kvalifikasjonene hos de ansatte i PU selv.
Kundene deres spenner fra internasjonale konsern, nasjonale virksomheter, bedrifter på lokalt plan og offentlig sektor, og finnes innenfor de fleste sektorer som blant annet eiendom, finans/bank/forsikring, teknologi/it, økonomi, bygg/anlegg og varehandel.
– Vi anser ærlighet – det etiske aspektet – som veldig viktig. Integriteten går vi aldri på akkord med. I noen tilfeller er man avhengig av diskresjon og konfidensialitet, og at vi arbeider under radaren. Vi er våre kunders selgere ute i markedet, og tilpasser oss deres behov, presiserer Iversen og Aaberg.