Trine Hansen er avdelingsleder ved Learn Tønsberg. Skolen er en del av Learn-kjeden som har avdelinger på østlandet. Learn er en fusjon av de tre selskapene CEDE Trafikksenter, som ble etablert i Skien i 1989, Lær å kjør i Lier og Kristiansand Trafikkskole i Kristiansand. I august 2010 laget de en fusjonsavtale om å bli Learn.
– Her i Tønsberg har vi spesialisert oss innen yrkes-segmentet. Det som gjør oss litt spesielle er at vi hardrevet med transport siden etableringen av CEDE Trafikksenter i 1989. CEDE er en transportbedrift som gikk ut og satset på opplæring i tillegg.
Per dags dato er det cirka 75 ansatte i hele Learn-konsernet. Tre av dem jobber ved avdelingen iTønsberg. Her tilbyr de opplæring på tunge kjøretøy. Det vil si alt fra minibuss og lett lastebil til både stor lastebil og buss med henger. Hansen forteller at de også har kurs for de som ønsker å bli yrkessjåfører. I tillegg kommer etterutdanning for yrkessjåfører for at de skal kunne fornye kompetansen, samt ADR-kurs for de som skal frakte farlig gods. Bilparken deres består av to store lastebiler, en lett lastebil, en semitrailer samt en buss og minibuss som de deler med Skien-avdelingen.
– Vi har hatt mest opplæring på førerkort. Det er først nå de siste årene at vi har begynt med mer kursing, men vi får egentlig gode tilbakemeldinger på alt. Vi er veldig kvalitetsbevisste, og prøver å kurse folk og gi dem gode forutsetninger. Det er en forskrift fra 2005 som styrer både den førerrettede og den yrkesrettede opplæringen. Den beskriver på hvilke måter man skal drive opplæringsforløpet, med fokus på trafikksikkerhet og hvordan man kan få engod struktur.
– Det er viktig å forstå at dette er et lovkrav som sikrer at man skal ha en strukturert opplæring. Og da må vi ha ansatte som er i stand til å gjøre dette i henhold til forskriftene. Bare slik kan vi gi kunden den tryggeste og beste bakgrunnen for å kunne være sjåfør på en trafikksikker og god måte. Det er derfor vi sier at kunnskap redder liv!
Hansen og kollegene hennes understreker viktigheten av å investere i en god kjøreopplæring. Det handler jo om så mye enn å bare ha et førerkort.Hele livet handler om å ta valg, og tar man et dårlig valg i trafikken, kan det få veldig alvorlige konsekvenser. Derfor er det viktig at kundene forstår rammene rundt hva de egentlig skal lære, og hvorfor. Og da kommer Learn Tønsberg inn i bildet, som en seriøs leverandør som er i stand til å ivareta både forskriftene og å gi kunden det han skal lære.
– Jeg tror Learns styrke er at vi bruker en del ressurser på å levere i henhold til forskriftene, og på å gi folk mest mulig for de kronene de investerer.
Som kjede tilbyr Learn opplæring i alle førerkort-klasser. I Tønsberg omfatter dette tunge kjøretøy, men ved avdelingene i blant annet Skien og Lier har de også opplæring på vanlig personbil. Et godt fagmiljø bestående av rundt 50 trafikklærere gjør at de kan jobbe sammen med å utvikle hverandre. Dette er en av fordelene med å være en større kjede med mange avdelinger, mener Hansen.
– Og for kundene er det en fordel at de får stor fleksibilitet. Har man for eksempel begynt på et kurs i Oslo, kan man fullføre det her i Tønsberg eller Lier. Våre kunder kommer hovedsakelig fra nærmiljøet og Vestfold, men i blant også fra Telemark, Buskerud og Oslo. Kjeden jobber med standardisering slik at alle avdelingene skal tilby de samme kursene. Resultateter som nevnt den store fleksibiliteten kundene får.
Som en aktør på det private markedet, er og så Learn Tønsberg utsatt for anbud og konkurranse.
Den eneste måten å hevde seg på, er ved å jobbe for å være best. Og det oppnår man ved å skille seg litt ut, og samtidig kunne fremstå som en merkevare som står for kvalitet.
– Å satse på kvalitet og et godt rykte. Det blir målet vårt også for tiden som kommer. Så håper vi å kunne utvide staben med noen ere lærere etter hvert. Vi satser på å utvikle Tønsberg-avdelingen til å bli større, slik at vi skal kunne tilby enda ere produkter enn det vi har i dag.
Bransjen har merket en større etterspørsel etter yrkessjåfører den siste tiden. Det finnes mange gode jobbmuligheter innen dette segmentet, sier Hansen,så hvorfor ikke vurdere en fremtid som yrkessjåfør?
Det stilles krav til 140 timer grunnutdanning for å kunne bli yrkessjåfør i dag. I 2008 ble det også lovpålagt at yrkessjåfører må etterutdanne seg hvert femte år. All denne grundige opplæringen - og mer til - får du av kompetente og kvalitetsbevisste trafikklærere hos Learn Tønsberg.