Svein H. Dahle er administrerende direktør for Certego Norge, og forteller at det opprinnelige selskapet har eksistert siden 1952. Etter flere navneendringer landet man på Låsgruppen etter et oppkjøp i 1996. Assa Abloy er et konsern som jobber med produktutvikling, og Låsgruppen var den første installatøren de kjøpte opp.
– Senere kom både et svensk og dansk selskap til, og konsernet har vokst mye bare de siste fem årene. Låsesmed-delen ble etter hvert en betydelig aktør i Skandinavia, og Certego ble etablert i mars i fjor for å jobbe med et nytt og felles varemerke for alle tre landene.
I Norge er Certego AS en nasjonal sikkerhetsinstallatør som dekker området fra Tromsø til Kristiansand. De tilbyr alt innen tradisjonelle lås-systemer, og alt i forhold til komplette adgangskontroller med alarm og kameraovervåking.
– Disse systemene kan vi integrere. Fordelen med oss på dette feltet er at vi også har det mekaniske. Slik får kundene færre ledd å forholde seg til, for med oss har de ett knutepunkt gjennom hele prosessen.
Overfor kunder jobber de mye med å spesialisere seg og finne unike løsninger inn mot konkrete segmenter. Typiske kunder og oppdrag foregår på næringsbygg, sykehus, skoler og innen forsvar. Certego AS jobber også proaktivt inn mot eiendomsbesittere, arkitekter og rådgivende ingeniører for å komme inn på byggeprosjekter i en tidlig fase.
– Vi jobber mye med strategi, og den setningen som målformularet beskrives oss med er “med vår erfaring og kompetanse skaper vi innovative lås- og sikkerhetsløsninger som beskytter deg trygt”. Certego AS er innovative, og konsernet vi er en del av har to ganger vært inne på Topp 10 på Forbes List over verdens mest innovative selskaper - og det foran Apple! sier Dahle med et smil.
Mange tiår i bransjen har resultert i høy kompetanse og lang erfaring, både innen det elektroniske og mekaniske. En annen viktig del for Certego AS er å ta vare på både kunder og sine 260 ansatte.
– Veien videre handler om å få på plass et felles rammeverk slik at vi utad operer som en slagkraftig enhet sammen med våre danske og svenske kolleger. Vi skal også fortsette å spisse oss mot utvalgte kundesegmenter, og har et mål om å vokse cirka 10% hvert år.