– Innen portsegmentet kan vi levere alt som er tilgjengelig på markedet. Det betyr alt fra små garasjeporter inntil seks meters bredde og tre meters høyde på privatmarkedet, til nesten ubegrenset høyde og bredde til industrimarkedet. Alle typer porter som er tilgjengelig og kan monteres, kan vi levere, forteller daglig leder Øystein Rullestad og medeier Andreas Albrektsen.
De etablerte Sørport AS i Farsund for ett år siden. Bakgrunnen var at de ønsket å skape sin egen arbeidsplass, og tanken om å drive med porter kom fort. Siden har det utviklet seg kjapt, med både vedlikeholdsfrie sprosser til vinduer og andre produkter.
– Primært selger vi vedlikeholdsvennlige stålporter, men vi har også treporter til privatmarkedet. Det er isolerte stålporter som er hovedproduktet, men hvis folk har spesielle behov, kan vi få dem skreddersydd helt etter kundens ønsker. Produktene blir produsert og tilpasset ved fabrikken Gapo på Ålgård.
Og det er ingen tvil om at det er snakk om produkter av høy kvalitet. Sørport AS leverer ikke billigporter, for her går man ikke på akkord med kvalitet. Garantiordningene er i særklasse, med 10 års garanti på skinner og drivverk på stålportene, og 20 års garanti på gjenrustning på portene. Det er også 10 års garanti på motorene.
– Når det gjelder sprosser, er dette også et veldig spennende område. Her måler vi opp alle vinduene slik at det blir riktig på millimeteren. Kunden bestemmer designet, og vi kommer gjerne med forslag og idéer. Befaringen er alltid gratis og helt uforpliktende, og vi er veldig opptatt av at den prisen vi gir, er den prisen som gjelder når vi er ferdig. Dette uansett hvor lang tid vi bruker.
Sørport AS har franchisekontrakt med Vimax AS. Vimax leverer profilene og konseptet, men sprossene produseres lokalt av Sørport AS i Farsund. Sprossene kommer med livstidsgaranti både på farge og form. Andre produkter i sortimentet til Farsundbedriften, er vedlikeholdsfrie skodder med 30 års garanti og vedlikeholdsfrie glasslister. Sørport AS kan derfor levere en totalpakke på vinduer.
– Visjonen vår er å bli mer synlige i tiden som kommer, både på sosiale medier og ved å delta på messer. Klarer vi å doble omsetningen dette året, så ligger vi bra an. Og slagordet vårt? Det er "Vedlikeholdsfritt, selvfølgelig!".