Et godt læringsmiljø kombinert med en hyggelig tone gir de beste sjåførene, enten det er i klasserommet eller i bilkupeen.
Daglig leder Ingvild Pettersen og Irfan Asghar i Key Trafikkskole er begge trafikklærere og vet hvor mye den faglige kvaliteten betyr. Ikke bare for en relativt nystartet kjøreskole i hovedstaden – skolen startet opp i 2014 – men også fordi de strekker seg etter myndighetenes nullvisjon.
– Da jobber vi mye med holdningene. Null drepte og null hardt skadde i trafikken er visjonen, og da handler det om risikoforståelse – særlig rettet mot ungdom. Bransjen generelt ser resultater av den jobben trafikkskolene gjør, og særlig i aldersgruppen 16-24 år er det stor nedgang. Trafikkskolenes arbeid er helt klart med på å få ned antall ulykker, og da handler det igjen om kvalitet i alle ledd. Det er den nøkkelkompetansen elevene skal få av oss, smiler Pettersen.
Key Trafikkskole er medlem av ATL, Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, og som målgruppe har de alt fra 16-50 år. Men geografisk plassering viser seg også i aldersspredningen blant elevene. Siden skolen ligger innenfor bomringen, i et område der kollektivtrafikken er godt utbygd, har de faktisk flere elever som har passert 25, enn de yngste trafikkantene. Det er gjerne den aldersgruppen som har fått barn, trenger bil for å handle og gjøre ærender og kanskje har oppdaget at det kan være greit å kjøre selv til hytta. Key Trafikkskole ser elevene sine.
– Den timen som elevene har, er satt av til dem, og ikke til noe annet. Og selv er vi opptatt av å styrke oss selv faglig, være på kurs og få videreutvikle oss til det beste for elevene våre.
Da er igjen kvalitetssikringen det viktigste. Det skal være faglig kvalitet, for elevene skal få det de betaler for. Oppdateringer kommer stadig: Trafikkbildet har forandret seg mye de siste tiårene, og mye spennende ligger foran oss – ikke minst med tanke på autonome kjøretøy. Akkurat det får de fleste kjørelærere til å trekke litt på smilebåndet.
– Selvkjørende biler kommer nok, men vi mener alle fremdeles trenger førerkort, selv om du måtte ha en selvkjørende bil. Og fremdeles er det jo slik at mange er glad i å kjøre bil selv! smiler Ingvild Pettersen.