173029ij173029poikjh173029dfeg173029dgh173029oijuh173029ytgf

Slik skaffer du de beste lekene til din forretning

Etter over 70 år i bransjen er Fritz Hansen AS totalleverandør på leketøy. Som grossistfirma leverer de både anonymleker, trendleker og merkevarer til detaljister over hele Norge.

Bedriften holder til i nye moderne lokaler på Storebotn Næringspark på Askøy utenfor Bergen, med avdelingskontor og show room på Pindsle i Sandefjord. Dagens leder, Eirik André Hansen, er tredje generasjon i firmaet, og han har ikke bare en lang tradisjon å se tilbake på, men mye kompetanse å høste av.


173029e


Det var nemlig hans bestefar som startet firmaet i 1946, og som solgte gaver og forbruksvarer i Bergen og omegn. I dag er de en ren importør av leketøy og trendartikler med kundebasen spredt rundt i hele Norge. Styrken til Fritz Hansen AS er et attraktivt og levende sortiment med hovedfokus på klassisk leketøy, mener Eirik André selv.


– Som firma leverer vi direkte til detaljister, ikke til forbrukere. Da kan du enten gå inn på hjemmesiden vår og registrere deg som kunde, eller du kan ringe og avtale møte med en av selgerne våre. Styrken vår med å ligge i Bergen er at vi kan sende varer til hele landet på kort tid: De fleste ordrene som kommer inn til oss, går ut dagen etter. Med så stort sortiment har vi noe for alle. Kunden forholder seg da bare til én leverandør, ett kontaktpunkt, og miksen av varer som både er merkevare og trendvare, er noe som gir en butikk god fortjeneste. Blant annet produkter til «bursdagssortimenter» er vi eksperter på. For en butikk som ønsker sin egen lille leketøysavdeling, er det viktig å ha varer som går fort ut og fort inn igjen, forklarer han.


173029dgh


Da faren, Tore Hansen, kom inn i firmaet på 70-tallet, ble beslutningen tatt om å konsentrere seg utelukkende om leketøy. I de årene ble mye av leketøyet kjøpt inn fra Øst-Europa, og mye var basert på agenturer. Men da Kina startet opp sin enorme produksjon av leketøy, ble Øst-Europa for dyrt, og mange av de gamle agenturene forsvant. Tore Hansen derimot reiste egenhendig til Kina og opprettet sine kontakter. En av firmaets hovedleverandører er i dag faktisk en kontakt som han knyttet for over 30 år siden, forteller Eirik André.


– Derfra utviklet vi oss til å få salgsapparat over hele landet. Vi jobber med de aller fleste innenfor bokhandlere og leketøys-kjeder i Norge. Kundegruppen vår omfatter alle salgssteder som kan tenke seg innslag av leketøy – bensinstasjoner, bokhandlere, gavebutikker, suvenirbutikker – også lekeparker og museer. Noe av det vi etter hvert har spesialisert oss på, er småvarer, «pocketmoney», alt under 50-lappen, det som barn selv kan kjøpe på impuls. Det er gjerne slike varer butikkene har på disken – og som de kan ha en god fortjeneste på, forklarer Eirik André.


173029ok


Varer som ikke alle andre har

For all del: Fremdeles er de såkalte anonyme lekene ettertraktet, enten det gjelder uteleker, badminton-sett, svømmebasseng, doktorsett og annet. Men trendene skifter raskere enn før. Man må følge med på sortimentet, følge motene og passe på å ha det rette. Barn setter andre krav til lekene i dag. Ungene leker ikke med en dukke til de er 12 år lenger, og det setter krav til leverandørene. Man må finne produktene som også fenger de større barna. Det er interessant – og gledelig – å se hvordan hobbyproduktene er kommet tilbake og fenger eldre barn. Kanskje som en motreaksjon til alt det digitale, tror Eirik André.


– For oss som leverandør er det viktig å skille oss ut, å ha varer som ikke de andre har. Vi har mange serier som vi representerer alene i Norge. Blant annet en egen dukkeserie som heter Dolls World, samt fantasidukkeserien Sparkle Girlz, en egen bilserie som heter Teama, baby- og pre-school seriene Taf Toys og B Kids og mykdyr-serien Keeltoys.


173029iuj


Med stadig nye produkter ligger mye av styrken i å ha et sortiment som lever. I september kommer serien Science 4 You, der barn kan eksperimentere med å lage sin egen spa, sminke eller slim. Fritz Hansen AS tar sikkerheten veldig alvorlig. Ingen varer slipper gjennom nåløyet før det er lagt frem papirer på at de er innenfor de norske kravene. Du blir ikke 70 år i bransjen uten å ha et godt ord på deg. Med stort varelager og god fleksibilitet kan de snu seg raskt og følge trender, både overfor sine egne leverandører og butikkene de leverer til.


– Vi har vært med i det lange løp – og ønsker at kunden skal være med oss i det lange løp. Da vektlegger vi produkter og et godt produktutvalg som kan tiltrekke seg mange kundegrupper, og som butikkene vi leverer til, kan tjene penger på, smiler Eirik André Hansen.

Les mer...

2017-08-29 10:45

184015ds

Man kommer langt med sunne verdier

Artikkel Entreprenørfirmaet Kaare Mortensen AS, er tuftet på sunne og gode verdier. Med et målrettet fokus på HMS, ydmykhet og lang erfaring, seiler de i medvind.
184017i

– Vi har fått vanvittig bra kundeforhold takket være Mittanbud

Artikkel De vinner anbudsrundene gang på gang og har fornøyde kunder så langt øyet kan se. Asfaltørene Bergen legger asfalt i tjukke lag, og vinner kunder på ærlighet og skikkelig utført arbeid.

    Faktaruta

    IMG_3765

    Jakten på naturlig skjønnhet

    Jan Thomas tar oss med på reisen til godt selvbilde og velvære

    Ann-Kristin-Ytreberg-3

    Redder miljøet - én bedrift av gangen

    Bedrift for bedrift, jobber stiftelsen Miljøfyrtårn seg fremover – eller tilbake, til en grønn planet.

    Norskkunsthandverk

    Norsk design – en kulturarv av de sjeldne

    Designbutikken Norway Designs i Stortingsgaten 28 i Oslo, selger nordiske småskalaprodukter - i stor skala. Norway Designs vil at vi omgir oss med norske kvalitetsprodukter, og har en god forklaring til hvorfor.

    Arkiv