173025173025e

Maksimerer hver kjøretur

I Växjö i Sverige, har et unikt logistikkfirma vokst frem i løpet av 2000-tallet. Det startet som kun ett firma allerede i 2003, og er i dag et stort transportfirma. Rundt 40 lastebiler ruller mot Nord-Norge eller nedover Europa. Radu Popescu har selv vært sjåfør, og kan veiene utenat.

Radu Popescu møter opp i firmaets lokaler i Växjö, Sverige. Her ligger kontoret der han styrer kjøringene gjennom Sverige og Norge. Ettersom han selv har vært så mye ute på veiene, vet han alltid hvordan trakten ser ut når sjåførene ringer, og kan gi råd om turen, lasting og lossing – på en måte man bare kan om man har vært der selv. Det er mye som må klaffe i det tøffe klimaet på veiene som ofte er både smale og bratte. Radu setter seg rolig ned og forteller om hvordan ideene hans om god logistikk har blitt virkelighet.


– Det er litt spesielt å kjøre i Nord-Norge, og sjåførene setter pris på at jeg vet hva jeg snakker om når de tar kontakt med meg. Man tenker kanskje at det ikke er så langt til Norge, men fra Jönköping er det faktisk like langt som til Sør-Frankrike. Dessuten er det spesielt å kjøre på alle de små veiene med is og vintervær. Jeg vet hvordan de har det, og det merker de!


Det er ikke bare skikkeligheten bak rattet som har bygd opp firmaet som Radu har tatt over fra faren sin. Det er også alle ideene han har fått under de lange turene gjennom Skandinavia. Det settes høye krav på transportsektoren når det gjelder leveranse og priser, og mange konkurrenter har bukket under for presset og forsvunnet. Alle krever raskere leveranser, og summen som kundene er villig til å betale, går ned for hvert år.

– For ti år siden kunne man kjøre til Nord-Norge og gå tilbake tom, men det kan man ikke i dag, forteller Radu. Det er da man må være smart og kunne maksimere kjøringene på en god måte slik at antall biler blir så lavt som mulig.


Å laste er egentlig ikke et kontorarbeid siden det kreves en dyktig laster som er tilstede og med en gang ser hvordan man kan løse det på en god måte. De smarte lasterne gjør at det kun trengs ti biler til lasten det vanligvis hadde vært behov for 13 biler til å klare. Som en bonuseffekt blir det mindre miljøbelastning og mindre tung trafikk på veiene.


173025e


– En ting jeg kom på var å ha kapell på lasten i stedet for vanlige vegger. Da kan man maksimere bedre ettersom det kan stikke ut en anelse her og der uten at det gjør noe.


Til forskjell fra mange andre så Radu at et stort engasjement for miljøet var en forutsetning for å lykkes i dag. Alle må ta ansvar for hvordan vi påvirker vår verden, og det blir en konkurransefordel å kunne tilby transporter som har den høyeste miljøklassifiseringen.


– Vi jobber for miljøet hele tiden og har satset stort på det, mener Radu. I dag er halvparten av våre kjøretøy godkjent i henhold til den høyeste miljøklassifiseringen Euro6, og målet er å skifte ut alle biler og dekk til den klassifiseringen. Mange konkurrenter bryr seg ikke om det siden det er dyrt å skifte ut en hel transportpark, men jeg så mange fordeler med det.


Ved å forhandle frem en pakkepris på utskifting av lastebiler, dekk og forsikringer, ble prisen såpass presset at ideen kunne settes iverk.


– Her gjelder det å være litt tøff, mener Radu med et smil. Det er store penger man sparer på å gjennomføre utskiftingen på en god måte og forhandle helt fra begynnelsen av. Men dette er jo et av mine fremste suksesskonsepter, så jeg er kanskje dum som forteller det, legger Radu til og ler!


173025


Når det finnes gode biler og en ledelse som vet hva førerne møter på veiene, blir personalet i jobben, noe som gir en sikkerhet for kunden som ikke alle kan levere i dag. Alle kjøretøy har GPS, og kunden kan se på nettet hvor de befinner seg og at det ikke finnes noen hinder.


– Vi satser stort på kundetilpasning! Delvis finnes GPS-sporingen, men i tillegg har jeg tenkt på at det skal finnes smarte løsninger for spesielle behov. Et eksempel kan være om en kunde vil ha kranbil-lossing for å få godset opp til tiende etasje, og det fikser vi!


Det merkes at det er en person som selv har vært på veiene, som har funnet på alle de smarte detaljene i løsningene som får G Logistik til å vokse. Nylig kjøpte de en tomt for å bygge en ny, egen terminal i Jönköping som hele nettverket kan utgå fra, for å reise videre mot sine ulike destinasjoner. Raskt, trygt og sikkert, i miljøklassifiserte biler!

Les mer...

2017-09-05 10.15

wimpel1

Effektivt produkt eliminerer kaldtrekk fra vinduer

Artikkel Wimpel er forhandler for Eltra AS - en varmelistprodusent som har utviklet kompakte varmelister som effektivt tar kaldraset fra vinduer i næringsbygg og private boliger. – Varmelistene stopper kaldraset...
bilskadekvinesdal1

Profesjonell og rask bilskadehåndtering hos godkjent skadeverksted i Kvinesdal

Artikkel Bilskade Kvinesdal er utstyrt med moderne teknologi for å håndtere alle typer karosseri- og chassis-skader. For forsikringsselskaper utfører bilskadeverkstedet ulike reparasjoner og utskiftninger av bilglass,...

    Kontaktinformasjon

    • G Logistik AB
    • E-post
    • Hjemmeside
    • Telefon:
      (+46) 0704801690
    • Adresse:
      Mejselgatan 2, 352 46 Växjö, Sverige
    national-cancer-institute-NFvdKIhxYlU-unsplash

    Å jobbe som vikar

    Å jobbe som vikar via et vikarbyrå i Norge har mange fordeler, men det kan også være svært gunstig for en bedrift å innleie fra bemanningsforetak.

    hytte

    Utnytt din gamle hyttes potensiale

    Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    Arkiv