Det var i lærlingtiden for å bli landbruksmekaniker at Paul-Eirik Torland oppdaget hvor gøy det var å lakkere. Han forteller at han ble bitt av basillen i 2008, og to år senere var Torland Autolakk en realitet. Og det som først begynte med lakkering, har siden bare utviklet seg.
– I 2012 begynte vi også med bilglass. I dag skifter og reparerer vi bilglass på både biler og lastebil, og vi legger også solfilm på bilglass. Riis Bilglass er Norges største bilglasskjede, og vi har avtale med dem. De vet hva de holder på med, og de har også gode avtaler med de fleste forsikringsselskapene.
Er man uheldig og får en steinsprut i ruta, bør man ta med bilen til et verksted fortest mulig. Dette fordi ruta kan repareres så sant ikke steinspruten har sprukket. Da presses det inn lim for å forsegle og forhindre at glasset sprekker, og slik unngår man å måtte skifte hele vinduet.
– Har kunden kasko eller delkasko, så er det kostnadsfritt. Må hele bilruta skiftes, betaler man en egenandel på 2000 kroner. Glass er jo en del av en bærende konstruksjon på bilen, så det er ikke noe vi tar lett på. Det må gjøres etter forskriftene for å unngå både vannlekkasjer og kollisjoner. Riis har et stort lager på Forus, så glasset får vi enten samme dag eller dagen etter.
Hos Torland Autolakk kan man når som helst komme innom hvis man kun har en steinsprut. Slike skader fikses i løpet av 15 minutter. Er det derimot behov for å skifte ut hele bilruta, trenger de noen timer på reparasjonen. Men kunden får gratis leiebil i mellomtiden.
– Innen lakkering tar vi alt fra små til store jobber, og vi har mange oppussingsprosjekter på veteranbiler. Vi tar også en god del traktorer, motorsykler og ting innen lett industri samt veldig mye tre. Det kan være kjøkkeninnredning, bord og stoler. Her sier vi ikke nei til forespørsler med mindre det er veldig spesielt. Vil kunden ha noe unikt, prøver vi å hjelpe til med det.
Avslutningsvis sier Torland at firmaet har et fullt utstyrt karosseriverksted hvor de utfører oppretting og lakkering for privatkunder. Og med konkurransedyktige priser, er det ikke rart at mange er fornøyde.
– Service må man fokusere på, det er alltid viktig! Jeg har fått gode tilbakemeldinger, og det er veldig kjekt å høre at vi leverer et godt arbeid.