Med nye tider følger nye behov. Ungdommen er interessert i sunn mat – og bedre kilde til omega-3 og mange andre viktige næringsstoffer finner du ikke, påpeker Administrerende Direktør Bjørn Nordvik.
– I sardinboksen vår har du hele fisken. Når omega-3 kombineres med bein, som inneholder kalsium, tar kroppen opp fettsyren på en mye bedre måte, forklarer han.
Etter at Kong Oscar II, daværende konge av Sverige og Norge, gav sitt navn til de beste sardinene i 1902, har varemerket King Oscar nådd ut til hele verden: Australia, Japan og USA - faktisk er i dag bare 15 prosent av salget i Norge. Nå som selskapet har fått ny eier (Thai Union) står øvrige Asia for tur. Selskapet vokser på eksport, men også i Norge, forteller Nordvik, og viser frem enda et sunt produkt som er full av Omega-3:
– Torskeleveren vår fra Lofoten er den eneste norskproduserte på markedet. Her har vi tatt et biprodukt fra skrei-fisket og gjort det til en delikatesse i Øst- og Sentral-Europa.
Ikke minst kompetansen til innkjøpsdirektør Erling Kvale er med på å sikre kvaliteten hele veien frem til butikkhyllene: Kunnskap om fangstområder, nær kontakt med fiskerne og kvalitetssikring av produksjonsprosessene er viktige faktorer for selskapets suksess.
– Fisken som brukes, er den beste fra de norske fjordene og fra Nordsjøbassenget. Vi har fangstsertifikater og sporbarhet helt tilbake til fiskebåten, sier Kvale.
Med global eksport følger også globalt ansvar:
– Vi har ikke bare regulerte kvoteordninger, men også råd fra forskere om hvor mye som kan fiskes fra sesong til sesong samt informasjon om tilstanden til bestandene. For oss er det viktig at Norge som en bærekraftig sjømatnasjon fortsetter å holde den høye standarden, sier Nordvik.