Helge Ludvigsen er daglig leder og styreformann Lister Taxi AS i Farsund. Han hadde allerede lang erfaring med passasjertransport da han etablerte selskapet sammen med en kollega 1. mai 2005. I dag består selskapet av seks eiere, hver med sin aksjepost.
– Vi begynte i det små, og så ballet det på seg etter hvert! I dag tilbyr vi kjøring for institusjoner, syketransporter, offentlige virksomheter, alders- og omsorgshjem. I tillegg kommer privatkjøring og turkjøring. Så vi tilbyr alt som innebærer transport av personer, sier Ludvigsen.
I bilparken har drosjeselskapet ni vanlige femsetere, i tillegg til fire 17-setere og to biler med ni seter. Kjernevirksomheten er kjøring for det offentlige, og de har daglige langkjøringer med syketransport for Helse Sør. Men Lister Taxi AS er alltid åpne for nye kunder og nye oppdrag. De utvider bilparken og staben ved behov.
– Arbeidsdagene er aldri like, og vi treffer mange mennesker. Jeg trives godt i jobben, for vi har et godt arbeidsmiljø med ansatte som trives godt sammen. Vi har også sosiale sammenkomster utenom jobben, og vi både reiser på turer og har julebord, forteller Solveig Ludvigsen til, Helges kone og en av medeierne.
Utviklingen i bransjen har i det siste speedet opp, og i dag er det stor konkurranse blant drosjeselskapene i området. I Lister Taxi AS legger de vekt på å være en seriøs og pålitelig aktør. De er også medlem av Norges Taxiforbund. Medeier Torgny Kristiansen er opptatt av at også myndighetene må legge til rette for sunn og lovlydig drift i bransjen.
– Myndighetene jobber for at det skal bli lettere for Hvermansen å få drosjeløyve, og du har piratvirksomhet med sjåfører uten løyve, som ikke betaler vår skatt, og som tar jobbene våre. De er ikke forsikret heller, så da er risikoen stor om det skjer en ulykke, understreker Kristiansen.
Men i Lister Taxi AS er alt på det rene – også inne i bilene. Renhold er viktig, det er en stor del av gi et godt tilbud til kundene. Det er full service både i og utenfor bilen. Lister Taxi AS henter og leverer på døra, og føler at de er spesielt gode på å hjelpe eldre folk.
– Fremover har vi helt klart et mål om å øke omsetningen. Ellers har vi ingen planlagte store endringer, men vi ønsker flere faste kontrakter for det offentlige. Men jeg vil understreke at vi tar alle slags oppdrag når det gjelder drosjekjøring og persontransport. Ta kontakt med oss, og vi vil tilby konkurransedyktige priser, avslutter Ludvigsen.