Arbeidet mot å bli den ledende aktøren har imidlertid vært hardt, og distriktssjefen i Hordaland forteller om intensivt arbeid knyttet til driftseffektivisering, markedsarbeid og ikke minst miljø.
- Vi har jobbet hardt, og brukt mye tid og penger på ansatte og arbeidsmiljø. Det er et viktig grunnlag for oss. Deretter kommer effektivisering av drift og optimalisering av vårt produkt. En stor fordel er at Scania har like dører, vinduer og annet utstyr på alle våre modeller. Det gjør at vi trenger mindre lagre, har kortere innetid på verkstedene og ikke minst sparer penger. Dette legger opp til en effektiv drift, forteller Davidsen.
Når det gjelder kjøretøyene strekker kundene seg fra mindre matvareleverandører til store selskap som kjører langdistansetransport og dermed trenger store og kraftige motorer. Selv mener Davidsen at Norge er et veldig spesielt land i denne bransjen, ettersom behovene til lastebileiere er så differensierte.
- Det er viktig å understreke at vi kan levere komplette trekkvogner, containerbiler og mindre lastebiler klare til bruk. Men i Norge er det nesten ingen av bilene du ser på veiene som er like. Noen vil ha større dieseltanker, mer arbeidslys, tilrettelagte frontlys og liknende. Det er nesten utrolig hvor bevisste vi er i Norge. Vi klager på marginer og priser, men når man ser på de investeringene som gjøres i kjøretøyer, så kan man virkelig begynne å lure. Jeg er likevel glad for at så mange velger Scania, for da velger de også driftssikkerhet og varighet, sier Davidsen.
Asko er én av de betydeligste kundene, og kjører rundt med mellom 300 og 400 biler på norske veier.
- Asko kjører de mest miljøvennlige bilene, og har en nullutslippsvisjon som går godt overens med tempoet vi har i våre miljøinvesteringer. De har valgt riktig leverandør av biler, og er viktige for oss.
Nå er Davidsen klar for nok et spennende år, og ser frem til ytterligere intensivering av virksomheten i kampen om å beholde markedsandelene.
- Konkurransen er tøff, men sammen med vår største konkurrent Volvo, har vi faktisk 70 prosent av markedet. Det er betydelig, og vi skal fortsette arbeidet internt og eksternt for å sikre oss fremover. Det er spennende tider vi går i møte, sier han.