– Per i dag har vi to biler som tar svevestøv. Totalt er det faktisk bare fire biler i Norge som kan det, selv om svevestøv er et stort problem. Vi er med Statens Vegvesen på forsøksprosjekter, blant annet i tunneler, der vi har fått ned svevestøvmålingene betydelig, forteller daglig Svein Idar Kjelsberg.
Bare i løpet av en uke samler det seg nemlig mye støv og sand i en tunnel. Kjelsberg Transport renser opp ukentlig, og tar målinger som oversendes Statens Vegvesen. Resultatene blir del av grunnlagsmaterialet for et omfattende system mot svevestøv for hele landet, som er under utvikling i regi av veivesenet.
– Det et spennende prosjekt. Svevestøv er et kjent problem som man ikke har hatt en god løsning på. Men der har vi nå veldig gode resultater, sier Kjelsberg.
På sikt kan det bli en stor befrielse for astmatikere og personer med andre luftveissykdommer. Partiklene fra svevestøv kan også bære allergener som kan forårsake utvikling av allergier. I tillegg er selvsagt svevestøvet en forurensende faktor i bymiljøer og andre steder.
Nettopp derfor setter Kjelsberg og hans kolleger spesielt stor pris på å kunne bidra på den fronten, dog Kjelsberg Transport har mange felt de opererer innenfor. Bedriften har allerede en lang historie.
– Det var faren min som startet firmaet i 1975, da var det en ren septikbedrift. Han drev frem til 2000, da kjøpte jeg firmaet. I dag er vi mye mer over på vei- og veivedlikehold og industri. Vi snudde mye til kommunalteknisk og vei da jeg tok over. Etter hvert har vi kommet mye inn på funksjonskontrakter, der vi er underleverandør til selskaper som Mesta, Veidekke, Skanska, NCC. Vi har ikke bare Trondheim som arbeidsfelt som vi hadde før, men hele Trøndelag, understreker Kjelsberg.
Totalt har de 14 biler i selskapet per dags dato, med ti fast ansatte, samt en rekke sesongarbeidere når aktiviteten er som høyest. Bilparken omfatter blant annet en gatespylebil, som kan spyle og rengjøre alt fra tunneler og veier, til fasader og støyskjermer, til parkeringsanlegg og gårdsplasser.
Fem biler i bilparken er spesialutstyrt for suging av kummer. For der vannet renner, blir det også sand, og det må tømmes. Bilene har også spyleutstyr, slik at de kan spyle fortetninger i kloakk og utløp. Kjelsberg Transport gjennomfører også rørinspeksjon via kamera, og selskapet har mange forsikringsjobber knyttet til dokumentasjon av feil.
– Vi har også ni biler og fire traktorer som har vært med på årets vårrengjøring. Da tar vi inn sesongfolk og bruker bilene på skift. Vi gjør rent fra fylkesgrensen ved Oppdal, til svenskegrensa forbi Røros, og helt opp til Levanger og utover til Orkdal. Det blir mange mil, sier Kjelsberg.
Septiktømming er fremdeles del av tjenestetilbudet, selv om omfanget er langt mindre enn før i tiden. Men i en del spredtbygde strøk er tømmingen like viktig som før i tiden. Kjelsberg Transport tømmer også fettutskyllere på restauranter, hoteller og industriplasser.
Det er i det hele tatt få ting Kjelsberg ikke kan ta hånd om.
– Vi har en supersuger som tar tørrsuging. Før i tiden brukte man ikke vanlig isolasjon i bygg, men koks og stubbloftsleire. Når det rehabiliteres i dag må det suges bort slik at man kan legge ny isolasjon. Det er en spesiell bil som gjør det, som også nærmest kan brukes til å grave. Så godt suger den.