Eiksenteret er et nettverk av forhandlere som finnes over hele Norge. Hver enkelt butikk er franchisetakere av Eikmaskin som ble startet opp som en kjede i 1985. To år senere etablerte Odd Inge Johannessen og Per Ulvestad avdelingen i Ørsta. De startet opp fra null, og har bygd det opp til den driften som eksisterer i dag.
- I september 2014 overtok jeg og Knut Inge Haugen 40% hver av aksjene. De resterende 20% er fordelt på fem av våre ansatte. Knut Inge er selger, og jeg fungerer som daglig leder. I staben har vi 13 ansatte og en lærling. Vi er en kjempegjeng med ett fokus som vi prøver å terpe på hele tiden, og det er service, service og service, sier Erling Ulvestad.
Da duoen overtok driften hadde de to traktor-merker med Massey Ferguson og Fendt. De to merkene står i dag for størsteparten av salget deres. Begge merkene eies av selskapet Agco, som også eier Eikmaskin i Oslo.
- Massey Ferguson er hovedmerket til Agco. Dette skal være volum-produktet vårt, og det vi har mest fokus på. Massey står for kvalitet og funksjonalitet til en fornuftig pris. Tyske Fendt er flaggskipet blant alle traktormerker, og ligger litt høyere i pris. Nå i oktober ble vi også forhandlere av det finske merket Valtra. De plasserer seg mellom Massey og Fendt ved at de har fokus på skog, og maskinene deres har svingbar førerplass, eller såkalt TwinTrac. Vi føler at alle de tre merkene har hver sin nisje ute blant brukerne, forklarer Ulvestad. Traktorene koster i snitt ca 1 million kroner.
I tillegg til traktorer har Eiksenteret Ørsta et godt utvalg av landbruksredskaper fra forskjellige merker. Med en liten, men fullt oppegående butikk, er de store på snøfresere og plenklippere i sitt område. Og det de ikke har inne på lager, skaffer de. Kundegrunnlaget strekker seg over et stort område fra Ørskogfjellet til øyene utenfor Ålesund, sørover til Stryn og til Nordfjordeid og Olden. Det neste Eiksenteret ligger i Førde.
- Både kundene og driften blir stadig mer krevende. Entreprenørene tar på seg oppdrag og bøndene skal brøyte til forskjellige tider. Derfor er de avhengig av at vi er på plass på kort tid når det trengs. I sesong har vi døgnvakt på verkstedene, ellers prøver vi å ta telefonen også på kvelden. Første bud for oss når det gjelder service, er at hvis en kunde ringer med et spørsmål, så skal vi gi et svar. Det er ikke sikkert at vi kan svare der og da, men da skal vi komme tilbake til ham. Og er det et produkt man sliter med og ikke får til, skal vi gjøre det som står i vår makt for å ordne det. Det handler om responstid på både salg, ettermarked og vedlikehold.
Ulvestad vokste selv opp på en gård, og kjørte traktor for første gang sammen med bestefaren som femåring. Han har bakgrunn som snekker, kombinert med 18 år som servicetekniker på landbruksmaskiner og som ansatt i Felleskjøpet. Og kanskje viktigst av alt, han er selv bonde og driver i dag en gård.
- Det er viktig at vi vet hva kundene prater om. Både jeg og Knut Inge er bønder. I tillegg har vi to ansatte i butikken som er veldig dyktige på butikksortimentet. Derfor kan vi gi informasjon om hva produktet består av, og hvordan det skal brukes. Kundene vet ikke alltid hva de skal ha, men med den kompetansen vi har i butikken, på verkstedet og delelageret, finner vi det ut i felleskap.
Han forteller at Eiksenteret Ørsta har håndplukkede ansatte. De har blant annet to veldig flinke selgere som alltid er på hugget, en verkstedmester, 4 landbruksmekanikere, en mekaniker som reparerer småmaskiner og 1 på delelager. Dette er et marked som krever at de kan snu seg raskt rundt og stille på kort varsel. Ofte reiser de derfor ut og henter maskiner til reparasjon.
- Kundene våre er primært proffkunder, for vi vil ut av billig-segmentet. Vi har de samme merkene som mange andre, men med varer av bedre kvalitet. Derfor koster ting hos oss gjerne litt mer. Den typiske kunden vår er derfor en bonde, entreprenør eller håndverker som krever litt mer enn hva som selges hos billigkjedene.
Hvis alt går etter planen, kan Eiksenteret Ørsta feire 30-årsjubileet sitt til påske i nye lokaler. Og i den nye butikken ønsker de å øke nettopp fokuset på produkter rettet mot proffkunder.
- Vi tror den nye butikken og beliggenheten blir veldig bra, selv om den er litt utenfor sentrum. Her får vi bedre logistikk, bedre parkeringsmuligheter samt lyse og åpne lokaler. Det har gått veldig bra med oss hittil. Jeg håper det vil fortsette, og at kundene har en god opplevelse når de kommer til oss. Hvis ikke, forventer jeg at de gir beskjed så vi kan prøve å ordne på det.