Han er daglig leder for Birger N. Haug AS’ avdeling på Rud i Bærum. Der det familieeide firmaet ble etablert i 1947, har avdelingen på Rud solgt biler siden 1982. Her har de 33 ansatte som lever og ånder for bil.
– Nissan og Subaru er to merker som passer godt til hverandre. Nissan er på tredjeplass på statistikken over de mest solgte bilene i Norge nå, og har et voldsomt driv om dagen. Dette er mye takket være en elbil-modellen Nissan Leaf, som har gjort det veldig bra siden den kom i 2011. Der Nissan egentlig appellerer til alle, kan vi kalle Subaru et mer nisjepreget merke. Det er et langt mindre merke, men har samtidig en veldig lojal kundegruppe som kommer tilbake og kjøper bilen gang etter gang. Der Subaru tidligere har blitt sett på som litt gubbete og traust, har det bare det siste året skjedd mye med modellene deres, forteller Hage.
Birger N. Haug AS Bærum betjener både bedriftskunder og private. For proffkunder har Nissan mye å tilby når det gjelder varebiler. De har et spekter som går fra små varebiler, hvor man kan velge mellom batteri eller fossilt brennstoff, til pickuper og NV400, som er den store varebilen. Nissan har også lansert en elektrisk varebil, e-NV200. Hage sier at den allerede har solgt en god del, men at den nok må modnes litt. Den har samme teknologi som Nissan Leaf, men noe mindre rekkevidde.
– Når det gjelder Nissan Leaf, er det nesten overraskende hvor mye den fortsatt selger etter fire år på markedet. Det morsomste er at den har så mange fornøyde eiere. 96% sier at de er svært fornøyd med bilen sin. Grunnen til det, er at det er en ekstremt god bil som er pålitelig og som fungerer i hverdagen til folk. Det kommer en ny modell i 2016, som kommer inn nå helt på slutten av året. Der har man har økt rekkevidden til 250 km. Det er også noen tekniske finesser og nyheter innen navigasjon, men det er batteripakken og rekkevidden som er den viktigste. Med denne oppgraderingen blir nok Nissan Leaf aktuell for enda flere typer kunder.
2016 ser ut til å bli et godt år for Birger N. Haug AS Bærum. Dette blir året hvor de skal satse mer på næringsmarkedet. En ny selger er allerede på plass, og han skal jobbe kun med å fronte Nissan i forhold til varebiler. Målet er en stor økning på salg av elektriske varebiler.
– Vi har også troen på Nissan og Subaru inn i det neste året, med gode produkter og et relativt nytt spekter av modeller. Ikke minst med den nye Leaf-modellen, som jeg tror vil få et nytt oppsving med den økte rekkevidden. Ellers jobber vi kontinuerlig med at det er kunden som skal være i fokus. Det skal legges til rette for at det skal være hyggelig å handle bil hos oss, og vi skal være et naturlig valg.