TB's Skogsutstyr ble startet av Tore Bråthen i 1999. Tore hadde nærmest vokst opp i skogen og var en ivrig skogsmaskin-fører i mange år. Da han fikk muligheten til å ta over en gammel Husqvarna-forretning kom det ikke som en overraskelse at han ønsket å satse helhjertet på sin store interesse.
I dag er det derimot Tores datter; Ulrikke Bråthen, som sitter ved roret som daglig leder og butikkinnehaver. Hun tok over butikken i 2021, og endret samtidig navnet til Hage & Motor AS.
– Jeg syntes Hage & Motor var et navn som dekket mer av alle produktene vi har, siden vi selger så mye mer enn bare skogsutstyr. Jeg har nærmest vokst opp i denne butikken, og har alltid likt å være her. Derfor ville jeg veldig gjerne ta over, sier Ulrikke. Og så synes jeg det er veldig gøy med snøscootere og ATV, og kjører mye scooter selv, så dette er noe jeg liker godt å drive med, legger hun til og smiler.
Butikk og verksted i samme lokale
Hage & Motor er en skikkelig familiebedrift, med både Ulrikkes søster og pappa i bedriften. Det tilhørende verkstedet har én mekaniker, og skal snart ansette ytterligere en mekaniker for å møte behovet for service og reparasjoner.
– Verkstedet vårt tilbyr service og reparasjoner for alle våre solgte produkter, og er en viktig del av Hage & Motor. Når kundene trenger hjelp med et produkt de har kjøpt hos oss, så hjelper vi de her på verkstedet, påpeker Ulrikke.
Hage & Motor har mer enn 20 års erfaring med ATV og UTV fra merket Polaris, og veileder kundene i valg av riktig modell for kundens individuelle behov. Kjøretøyene kan tilpasses med ønsket tilleggsutstyr, som blant annet bagasjestativ, oppbevaring, kjetting, ekstralys, dekk og mye annet.
Ulrikke røper at de snart får inn splitter nye UTV-er; en helt elektrisk variant.
– Det vil også komme elektriske ATV-er etter hvert, men først ut er elektriske UTV-er. Det vil komme en «side-by-side»-UTV i en ny, elektrisk utgave – det blir veldig spennende! En «side-by-side» vil si et terrengkjøretøy der man sitter ved siden av hverandre som i en bil, med et veltebur, forklarer Ulrikke, som legger til at de skal ha en demodag 25. mai, med mulighet for prøvekjøring og demonstrasjon av den nye UTV-en.
Og for dem som kanskje forholder seg skeptiske til elektrifiseringen av de tøffe kjøretøyene, kan Ulrikke forsikre at en elektrisk UTV på ingen måte er dårligere enn en fossildreven UTV.
– Det er testede og ekstremt sterke maskiner, som fungerer godt. Det er dit vi må med tanke på fremtiden, og for proffmarkedet er det et stort pluss i vårt sortiment, konstaterer Ulrikke om det elektriske skiftet.
Viktig leverandør til bedriftsmarkedet
Hage & Motor henvender seg både til private og bedrifter. De har flere store proffkunder innenfor skogbruk; deriblant Viken Skog og Nortømmer, i tillegg til skogbrukere som ofte handler motorsager og ATV-er av den kyndige faghandelen i Kongsvinger.
– Vi leverer mye varer til bedriftsmarkedet, og Bane Nor er en viktig kunde for oss. Vi har også kommuner på vår kundeliste, og proffkunder som driver med trefelling og trenger klatreutstyr, forteller hun.
Det geografiske området til butikken er hovedsakelig Kongsvinger-regionen, men egentlig dekker de hele østlandsområdet. Hage & Motor har i tillegg en flott og innholdsrik nettbutikk, og dekker dermed hele landet.
– I dag er vi størst på privatmarkedet, hvor vi leverer over 200 robotgressklippere i løpet av et år. Nå vil vi satse enda større, og ønsker å bli enda bedre på proffmarkedet. Derfor arrangerer vi åpen dag, der vi inviterer proffkunder hit til oss slik at de får se hva vi har, og får muligheten til å teste de ulike produktene. Vi kan også komme ut til kundene og demonstrere, utdyper Ulrikke.
Lever av fornøyde kunder
Til tross for at det råder tøffere tider når vi befinner oss midt i lavkonjunkturen, er det meste som vanlig for Hage & Motor. Ulrikke sier at de leverer like mye varer som de gjorde før nedgangstidene, og hun ser derfor svært positivt på fremtiden til Hage & Motor.
– Vi har hatt en stabil økning i mange år, og jeg tror mye av grunnen til det er at vi har god kompetanse på det vi driver med, og at vi også kan hjelpe kundene i ettertid siden vi har eget verksted. Service har vært vårt fokus hele veien, for vi ønsker å kunne leve av fornøyde kunder, og det beste jeg vet er når fornøyde kunder kommer tilbake igjen, avslutter Ulrikke Bråthen.