Adept Concept AS har en historie som strekker seg tilbake til 1993. Da var de en beskjeden aktør som var virksomme innen styringssystemer og regelverk. I 2011 ble det daværende selskapet fisjonert og navnet Adept Concept AS ble registrert – med en videreføring av tjenester innen compliance; samsvar, oppfølging av regelverk og implementering av regelverk.
Oppdatert på gjeldende regelverk
I dag er Adept Concept en betydelig leverandør av regelverksoppfølgingstjenester for bedrifter. De benytter seg av vår tids banebrytende teknologi, i tett samarbeid med ledende aktører, for å tilby en løsning som ikke bare er tidsbesparende og økonomisk – den sikrer også at bedrifter holder seg oppdaterte på gjeldende regelverk til enhver tid.
– Den første utgaven av denne løsningen, ble laget i 2002 i samarbeid med kunder som har vært veldig sentrale for oss oppgjennom. Siden den gang har det gått slag i slag, med ny teknologi og nye kundebehov, og vi fikk et gjennombrudd rundt 2010-2012 med åtte store kontrakter innenfor bygging av borerigger for norsk sokkel, forteller Haakon Meitzner, gründer og daglig leder i Adept Concept AS.
I 2010 fikk Adept Concept kontrakt med fire riggselskaper der de ble involvert i byggingen av ti nye rigger. Det var i denne sammenhengen de ble gjort oppmerksomme på at løsningene og teknologiene som fantes var relativt umodne i forhold til behovene, og at Adept Concept kunne mette et sultent marked med sin løsning.
– Det som er spesielt med vår løsning er at vi digitaliserer alt regelverk som kundene våre har behov for, og tilgjengeliggjør det i applikasjonen, forklarer Meitzner.
Over 3000 unike regelverk
Med Adept™ får man som kunde tilgang til følgende funksjoner; et kravbibliotek med relevant regelverk tilpasset virksomheten, samsvarsmåling, fritekstsøk hvor man finner spesifikke krav i eget kravbibliotek eller Adepts sentrale kravbibliotek, og ikke minst den unike muligheten til å holde seg oppdatert på regelverksendringer.
Med en kundeportefølje på rundt 60 kunder, har Adept Concept økt jevnt og trutt. I dag består selskapet av ni ansatte, og har fem samarbeidspartnere som Meitzner betegner som svært viktige.
Med Adept™ har man lykkes med å tiltrekke seg kunder i flere forskjellige bransjer, deriblant energi, bygg og anlegg, datasentre, industriell produksjon m.fl. og opplever for tiden en betydelig økning i henvendelser.
– På innsatssiden har vi en avtale med Lovdata, som gir oss tilgang til deres database slik at regelverket blir tilgjengelig for oss. Vi har også en distribusjonsavtale med Standard Norge gjennom deres distribusjonsselskap Standard Online og en avtale med DNV for de standardene som de lisensierer ut. I tillegg har vi dokumenter fra en rekke utgivere som ikke krever egne distribusjonsavtaler, utdyper Meitzner, som påpeker at de per i dag har over 3000 unike regelverk tilgjengelige, noe som øker hver dag.
Alle løsninger utvikles på huset, mens den eksterne samarbeidspartneren Webstep tilfører fordypende IT-kompetanse når behovet melder seg. Konsulentfirmaet Proactima står dessuten klare til å bistå Adept Concept og deres kunder, med alt innenfor HMS, risiko og barrierestyring.
Egenutviklet løsning
Adept Concepts løsning anses som ganske unik i verdenssammenheng, og både Meitzner og Havnen, er svært stolte av at de har utviklet løsningen uten behov for ekstern finansiering.
– Mange av Adept Concepts kunder har søkt internasjonalt etter programvare med denne funksjonaliteten. Det finnes mange compliance management systemer ute i verden, men de har ikke funnet noen som kan matche funksjonaliteten i Adept™.
Med en unik funksjon som sikrer at endringer i regelverket blir automatisk identifisert og synliggjort i løsningen, tilbyr Adept™ noe som de er alene om.
I Adept Concept har de gjennom mange år lagt inn regelverk fra en rekke forskjellige utgivere, men de har fremdeles ikke støtt på regelverk som de ikke har klart å digitalisere på en effektiv måte.
– Vi har bygd verktøyet stein for stein oppgjennom mange år, og vi har utviklet gode verktøy for å legge inn regelverk, med algoritmer som tolker strukturen i dokumentet. Men den største jobben har nok vært på importløsninger, der vi nå kan importere strukturerte data rett fra utgiverne, opplyser forretningsutvikler Arild Havnen.
Kunstig intelligens (KI) gir nye muligheter
For å kunne dokumentere at man er i samsvar med regelverket, knyttes løsningen Adept™ opp mot kundenes interne dokumentasjon, som prosedyrer, prosesser og arkivdokumenter. Denne dokumentasjonsprosessen har hittil fungert ved at Adept Concept har importert kundens mappestruktur, men nå har systemet fått en skikkelig oppgradering med den seneste KI-teknologien.
AI Engine er i dag integrert i Adept™-systemet, og er et resultat av et tett samarbeid med Webstep. I tillegg har man opprettet API-løsninger som muliggjør innhenting av data fra flere store styringssystem, blant annet Landax og SharePoint. Det gjør det mulig å legge inn all informasjon i dokumentene i en slags motor som analyserer innholdet, som deretter blir kategorisert og klassifisert slik at de blir søkbare ved hjelp av kunstig intelligens (KI).
– Man kan for eksempel spørre Adept™ AI Engine om krav til avfallshåndtering og be den om å finne prosedyrene som dekker det kravet. Den vil da finne alt av dokumentasjon som omhandler dette. KI har rett og slett vært en perfekt match for oss. Vi var tidlig ute med å ta i bruk KI i løsningen vår, og vi ser mange fremtidige muligheter til hvor KI kan hjelpe våre kunder ytterligere, sier Havnen.
– KI leverer en enorm besparelse for våre kunder, avslutter Haakon Meitzner.