Historien om The Ship starter med gründer og CEO, Fredrik Lerøy. Fredrik har en variert CV som blant annet inkluderer IT-, olje- og shippingbransjen, der årene i shippingbransjen skulle forme og legge grunnlaget for løsningen og selskapet The Ship AS.
– Vi var leid inn som konsulenter for rederiet Seatrans Chemical Tankers i Bergen, for å modernisere systemene de hadde. Vi fant fort ut at det var flere enn Seatrans Chemical Tankers som hadde behov for slike systemer, og sammen med dem bestemte vi oss for å ta disse løsningene ut i et eget selskap og kommersialisere det slik at vi kunne selge det til andre kunder, forteller Fredrik Lerøy innledningsvis.
Effektive løsninger gir store besparelser
The Ship AS ble startet i 2020 og var på mange måter et utspring fra erfaringen om at rederienes kjernevirksomhet ikke består av å drifte og videreutvikle systemer. Shippingbransjen, som de siste årene har vært gjennom en stor IT-revolusjon, har i dag et større fokus på effektivisering og innsamling av data, og The Ship visste at de satt på effektive løsninger som kunne gi store besparelser for aktører innen shipping.
– Shippingbransjen har lenge hengt litt etter på verdensbasis, men Norge er ett av landene som er ganske langt fremme og som mange land ser opp til i forhold til shipping, poengterer Lerøy.
Lerøy forklarer hvordan The Ships appløsning fungerer:
– Vi har utviklet en app, som blir benyttet av mannskapet om bord på skipene. Appløsningen baserer seg primært på hendelsesregistrering; alt som foregår med tanke på håndtering av last, registreres i vår app.
Hendelsene som registreres i The Ships løsning, inkluderer alt fra når skipet ankommer havnen, til når losen kommer om bord, slangene blir koblet på og lasten blir løftet ut av lasterommene. Hendelsene blir deretter lagret i en strukturert database og dermed synliggjort for operasjon på land og andre samarbeidspartnere som agenter og befraktere.
– Det gjør at personell på land har mulighet til å se hva som skjer under de forskjellige lasteoperasjonene i ettertid, og får dermed mye mer kontroll ved at de kan følge med på at ting går som det skal, sier Lerøy.
Økonomiske fordeler
Denne informasjonen er svært verdifull for en shippingaktør, og kan blant annet brukes til å identifisere hva de egentlig bruker tid på, hvor de eventuelt kan gjøre besparelser, og hva som kan gjøres annerledes.
Skipene kan også registrere sitt drivstofforbruk i appen når de ankommer havnen og underveis, noe som er viktig i forhold til Co2-utslipp og det obligatoriske innkjøpet av kvoter.
– Vi gir dem et verktøy om bord som registrerer dataene én gang, og så blir dataene automatisk sendt videre til alle involverte parter. Vi prøver å gjøre jobben lettere for mannskapet om bord som har mange andre arbeidsoppgaver, presiserer Lerøy.
De største økonomiske fordelene som kommer med The Ships automatiserte løsning, er muligheten til å basere sine beslutninger på faktiske data. Alt som registreres kan rapporteres på, og man kan enklere avdekke operasjoner som tar lang tid ved at man helt konkret ser hva skipene bruker mest tid på.
– Vi sitter etter hvert på veldig store datamengder, og kan gi kundene innblikk i hva som faktisk tar tid. Vi har eksempler på kunder som iverksetter konkrete tiltak på forskjellige terminaler for å gjøre ting på en bedre og mer effektiv måte, sier Lerøy og utdyper: Kan man laste og losse mer cargo på kortere tid, tjener man mer penger og kan transportere mer last ved å bruke mindre drivstoff. Det handler også veldig mye om miljø, fastslår han.
The Ship får mange tilbakemeldinger på at de med sitt fremsynte system, løser mange av utfordringene og oppgavene til shippingbransjen. Med et brennende ønske om å levere effektive løsninger til mannskapet om bord og de som driver operasjoner på land, opplever The Ship at mye av fokuset har endret seg siden de startet for snart fire år siden.
– Vi hadde flere konkrete systemer som vi utviklet for Seatrans Chemical Tankers i starten, men når man begynner å snakke med et bredere publikum får man stadig mer feedback fra alle mulige kanter. Vi så blant annet at dataene fra havnen; enten man er et kjemikalieskip, eller driver bulklast, så er det likt for alle skip uansett hvor i verden man befinner seg, forklarer Lerøy.
Mindre drivstofforbruk
Løsningen ble derfor et universelt system som kan tas i bruk på skip over hele verden – med «just-in-time-shipping» hvor man får opp data med en gang noe skjer. Slik holder alle involverte parter seg oppdaterte i sanntid.
– Tidligere kunne det gå dagevis før de fikk denne informasjonen. Derfor ser kundene våre nytten i å knytte alle aktørene tettere sammen, for å få dataene idet de skjer, understreker Lerøy.
Lerøy opplyser at kundene som har vært med helt fra starten, fortsetter å bruke The Ships løsning – som blant annet kan vise til store kutt i utgiftene i forhold til liggetid i havn.
– Vi har skip som tilbringer opptil 50 prosent av tiden sin i havn, og kan man spare noen prosent hver gang, er det store besparelser i drivstofforbruket på sikt, forklarer han.
The Ship, med base i Bergen, består i dag av et lite og svært kompetent team med tre utviklere og to ansatte innen salg og markedsføring. Fredrik Lerøy forteller at det har vært en utrolig spennende reise å få være med på å bygge opp selskapet til stadig nye høyder.
– Det er til tider mye jobb, men vi ser at vi tiltrekker oss nye kunder, noe som bekrefter at vi faktisk har et godt produkt. Jeg tror vi har lansert et svært riktig produkt, på akkurat riktig tidspunkt, konkluderer Lerøy avslutningsvis.